Film
LILJA 4-EVER***Filmstaden
Lilja 4-ever är en melodram, eller såpa som det heter i dag; en av de många om oskuldens undergång i en grym värld. Rysk betong-slum och prostitutionshandel i Malmö är de miljöer som bryter ned Lilja, inlevelsefullt spelad av Oksana Akinsjina, från livslust och integritet till självmord.
Men Lukas Moodyssons socialsåpa är knappast ett samvetsömt indignationsstycke. Som i Fucking Åmål och Tillsammans söker han och finner uttryck för intensiv identifikation och inlevelse i rollfigurer och miljöer. Samtal i närgångna bilder växlar med avsiktligt stora gester, gärna till musik av och med Rammstein, Vivaldi och Fläskkvartetten, och några tröstande fantasiscener. Moodysson avstår klokt nog från moraliserandet i ungdomsdramer från förr.
Lilja sviks av vuxna men gör också själv, styrd av känsla mer än förstånd, grova misstag. Steget in i prostitutionen tas tanklöst och av ekonomiskt tryck. En jämnårig grabb som älskar henne erbjuder stöd och sunt förnuft. Det avvisar hon. Sanningen om Sverigeerbjudandet begriper hon inte. Hon är ett annat sorts barn än de Moodysson skildrat tidigare, medvetna och artikulerade. Säkert vill han skildra ett kriminalitetens offer, men genom att göra henne så aningslös byter han stil och syfte. Här gäller det att leva sig in i ett öde utan att ställa höga sannolikhetskrav. I den meningen har Moodysson gjort sin Breaking the Waves, utn jämförelser i övrigt.
Filmen kan likna Dogmefilmer, med dess rörliga handkamera, osköna ljus och hastiga klippning; men Moodyssons förebild är nog ändå den unge Widerberg. Liv och äkthet är viktigast och så är det också filmen igenom. Undantaget är möjligen Malmöavsnittet som inte ger något nytt till förnedringsskildringens tradition.
Moodysson är som alltid osviklig med unga aktörer; filmen är full av starka enskildheter, en av dem grovt satirisk. Under Lenins bild knarkar ungdomarna. En socialistisk dröm ersattesmed drogens verklighetsflykt.
Där grundar Moodysson för slutet. Det går i allmänreligiositetens ton och sluter cirkeln från inledningens oljetryck med barnet och ängeln, symbolen för förlorad tro och trygghet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!