Film
HEAVEN****Söderköpings Bio
Heaven är en fängslande, suggestiv moralitet om gott och ont, rätt och rättvisa, synd, skuld och återlösning, berättad i bilder som okrystat och med enkel skönhet fyller verkligheten med kristen symbolik. Filmmanuset skrevs för Krzysztof Kieslowski som första delen i en trilogi om helvetet, skärselden och himlen. Tom Tykwer, tysken bakom Spring Lola, har på ett moget sätt gjort moralisten och satirikern Kieslowskis skola till sin egen.
Hans film är ett konstverk som talar om godhet, nåd och frälsning på ett modernt språk.
Cate Blanchett spelar den flygintresserade lärarinnan som blir amatörterrorist med sin vanliga inlevelsestyrka. Liksom Meryl Streep kan hon föreställa vem som helst och teckna djup känsla med små medel.
Sentimentalitet avvisar hon. Närvaro i tanken och situationen verkar vara viktigt för henne. Hennes våldsdåd görs av godhet, i en exemplarisk spänningsscen i bästa Hitchockstil, men slumpen gör henne till mördare.
Kvinnoporträtt, slumpens konsekvenser och en uppfattning om tid och rum som bryter mot realismen präglar både Kieslowskis och Tykwers filmer. Så också Heaven.
Med känslor av skuld och rättfärdighet flyr hon polisen tillsammans med en ung polis som förälskat sig i henne. På den italienska landsbygden, som alltmer liknar ett paradis i det konstfulla fotot, går dramat om godhet och kärlek mot en upplösning i bästa Kieslowskistil. Med rakade huvuden och vitklädda liknar flyktingarna i naturen både Adam och Eva och änglar.
Sensmoralen säger något om frälsningens villkor som går helt i polackens ironiskt engagerade stil. Samtidigt liknar det budskapet i Faust: den som gör fel men strävar mot det rätta blir frälst den också.
Allt detta som kan bli abstrakt i text berättas tydligt, gripande utan sentimentalitet och med satirisk udd mot jordiska makter. I ljus, miljö och musik av Arvo Pärt antyds goda andliga krafters närvaro i världen. Framför allt de som såg Den röda filmen och budordsfilmerna kommer att uppskatta Heaven.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!