FILM
UNDER SANDENBio Harlekinen***
Under sanden är en gripande och välspelad melodram i formstränga bilder om kärlek och verklighetsflykt. Charlotte Rampling, lysande aktris som fått för få bra roller, gör med små medel ett magnifikt porträtt av en nybliven änkas livglädje och psykos efter makens död. Han försvinner under semester och medan handlingen löper får små tecken på oro i äktenskapet, barnlösheten och hans uttråknad, allt större tyngd.
Psykosen bemästrar hon starkt och dramats kärna är hur hon reagerar när människor, information och polisundersökningar entydigt bekräftar att maken verkligen är död. Ingenting rubbar hennes fixa idé, men för åskådaren står det klart att berättelsen kritiserar henne för blindhet och egoism. Filmen blir en tragisk äktenskaps- och kvinnostudie som liknar Frihet - den blå filmen. Bakom den anar man en lång tradition av porträtt av labila kvinnor, där Madame Bovary samsas med Almodóvars kvinnor med nervsammanbrott, om än i olika sorters berättelser.
Som Kieslowski arbetar den unge fransmannen Francois Ozon med dramatisk realism och psykologisk spänning, men han väljer bort mycket av symbolismen och har inte samma behov av musik. Vatten, alltings början och slut, är i alla fall ett viktigt ledmotiv i hans bilder; och i rätt ögonblick citerar han Chopin, Dvorak, Mahler, popbandet Portishead och sångerskan Barbara med formsäker konstnärlig förmåg. Ozon har inte Kieslowskis mognad, men profilerad förmåga, filmhistoriskt minne och drivet handlag med skådespelarna.
En bra film av en coming man.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!