Film: Verklighetsnära och medkännande
Medkännande, tragikomiskt och ganska verklighetsnära berättar regidebutanten Noah Baumbach om ett gift medelklasspar i New York som separerar, och hur de och de två sönerna tampas med situationen och dess följder.
Separationen betyder att alla fyra i familjen får se nya sidor av varandra. Osmickrande kanske men också ärliga.
I alla fall oftast. Fadern har ihop det med en elev och modern med tennistränaren. Det tiger de om. Men det räcker inte med det. Fadern, lärare i litteraturvetenskap, skriver romaner själv, men drabbas av skrivkramp. Dessutom blir hans frus debutroman antagen av fint förlag. Glimtar av konstnärers kreativitets- och rivalitetsproblematik skymtar i samlivsdramat.
Sönerna skakas om när de får lära nytt om föräldrarna. Den äldre börjar också träffa flickor, och svänger sig med fraser ur pappas bordskonversation. Dessutom påstår han sig själv ha skrivit den Pink Floyd-ballad han sjunger på scenen i skolans aula. Lillebror gör ofog på pubertetspojkars vis. Det har tagits upp förr i europeisk film, men sällan så frispråkigt som här i amerikansk.
Filmens namn, bläckfisken och valen, låter gåtfullt men hänvisar till något så enkelt som storebrors ljusa minne av ett muséibesök tillsammans med modern. Det ger en sorts lyckligt slut till den här gedigna filmen. Den för oss nära New Yorks bostäder och gator, ungefär som hos Allen. Fast fotot är råputsat, och bildväxlingarna snabbare, där Allen är storstadsromantisk och dröjande. Och som Allen använder Baumbach sin generations musik, rockmusik, precis som Allen har sin jazz.
Tiden är sent 1980-tal. Den enda poängen med det är nog att Baumbach var ung vuxen då. Nostalgi.
Film
THE SQUID AND THE WHALE
Harlekinen
Harlekinen
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!