Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Fem nya av Wim

PARIS, TEXAS Regi: Wim Wenders I rollerna: Harry Dean Stanton, Nastassia Kinski m fl

Foto:

Kultur och Nöje2009-06-02 03:00
n Harry Dean Stanton, ständig birollsskådespelare, i sitt livs roll som förstummad make och far. Wenders storverk handlar om hans svåra sökande efter sitt jag och sin splittrade familj. Inte heller Nastassia Kinski som hustrun har senare fått en lika bra roll. Hatkärlek och mänskliga brister skiljde dem åt och märkte dem för livet. Genialt foto av Robby Müller i målaren Edward Hoppers anda och lysande musik av gitarristen Ry Cooder. Regissören Bernhard Wicki spelar tysk läkare i Texasby.n Skådespelare och filmtekniker på portugisiskt kusthotell drivs till självbespegling, erotik och uttråkning när budgeten och råfilmen tar slut. I Hollywood söker regissören efter producenten, som lånat pengar av lånehajar, och möter besvikelse. Melankoliskt och tragikomiskt mästerstycke om kreativa människor som inte får arbeta, och om hur det oförutsägbara livet aldrig kan pressas in i stereotypa berättelser. Veteranen Henri Alekans svartvita foto ger romantisk lyster åt trista hotellrum och parkeringsplatser. Regissörerna Samuel Fuller och Roger Corman spelar hårdhudad fotograf och oljigt artig advokat.n I Tokyo söker Wenders det stillsamma lägre medelklassliv som hans idol, mästerregissören Yasujiro Ozu, skildrade i många filmer. Han träffar en skådespelare och en fotograf som ödmjukt berättar om Ozus inspirerande perfektionism. Men 1980-talets Tokyo liknar inte Ozus filmer. Där bor amerikaniserade storstadsmänniskor som ägnar fritiden åt missbruk av flipperspel och golf i burar på skyskrapetak. Ett guldkorn är bilderna från verkstaden för vaxmat som det skyltas med i restaurangfönster.n Wenders diskuterar vaga filmplaner tillsammans med regissören Nicholas Ray, som är döende i cancer. Ray gjorde Johnny Gitarr (1954), Ung rebell (1955) och några andra klassiker och blev idol för flera europeiska regissörer som började göra film på 1960-talet. Inkomster från Sällskapsresan lär ha delfinansierat Wenders osentimentalt närgångna bilder av respekt och vänskap mellan två manliga yrkeskollegor. En typisk Wendersfilm fast med material direkt ur verkligheten.n På rum 666 (biblisk siffersymbol för djävulen) i ett hotell i Cannes år 1982 ber Wenders en rad kollegor att uttala sig om filmens framtid. Det börjar utmanande med Jean-Luc Godards typiskt kompromisslösa hat mot TV, Hollywood och filmens tilltagande oförmåga att undvika schabloner. Det slutar optimistiskt med Michelangelo Antonionis positiva och framsynta påståenden om video som konstnärlig möjlighet, hemmabio med högupplösning och regissörernas anpassningsförmåga. Däremellan hävdar Fassbinder den nationellt präglade filmens betydelse, och turken Yilmaz Güney påminner om det ständiga spelet mellan konst och industri i filmbranschen. Resten som sägs är nog uppriktigt menat, men inte alls lika giltigt eller intressant i dag.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!