Mest slående är Göran Gidenstams vyer med Stockholms stadsbild. Huskropparna blir till klosslika geometriska former och tvingas in i ett välavvägt linjesystem.
Mer i skymundan hänger verk av porträttkonstnären Kerstin Diedrich. Hon målar alla prima, alltså direkt med olja på duk.
- Problemet idag är att folk inte har tid att sitta modell. Men måleriet kräver att modellen finns där. Foto är ögonblicket och konst är tiden, slår hon fast.
Bland de avporträtterade finns Gudrun Schyman framför datorn, samtidshistorikern Yvonne Hirdman med upptagen min och Tomas Di Leva i knallgul kaftan. Men hon har också kärleksfullt avbildat familjen, barnen och barnbarnen.
- Det är kul att få visa, det är inga bröd-tavlor, inga försäljningsgrejer och jag har inte ställt ut dem tidigare, inte ens Di Leva, berättar hon.
Men ett porträtt är flitigt utställt och uppmärksammat, Kerstin Diedrichs nakna, oinsmickrande och feministiskt medvetna Självporträtt med dubbla speglar från 1973.
Lövverk och civilisationskritikKonstnären Anders Wallén har gjort en platsspecifik installation Videogitter. I rummet står tre glasskivor med ett mönster av växtformationer. En liknande konstnärlig utsmyckning, ett väderskydd, har Anders Wallén gjort till Visby hamn. På väggen projiceras träd och lövskugga. Speglar och skärvor med citat hänger på trådar från taket.
- Jag är fascinerad av de optiska effekterna, det blir till en lek med ljus och skugga, säger konstnären.
Dessutom visar Anders Wallén fotokonst med civilisationskritiska bilder som bland annat ifrågasätter Nordkalks avverkningar på Gotland. Talande är bilden av det obemannade kontoret, ingen finns att ställa till svars i framtiden för misstag som begås idag.
Änglar och identitetI det stora sädesmagasinet ryms också en serie bilder av änglar, målade av Kristoffer Lauren, till vardags lasyrmålare.
Han beskriver mötet med en liten änglaskiss av Benozzo Gozzoli i en bok som ett inspirerat ögonblick som kändes förutbestämt och var märkligt sammanflätat med resor till Toscana. Originalet finns målad alfresco i ett kloster i San Gimignano.
- Det blev ett starkt möte. Tänk att en liten skiss kan göra ett sådant intryck i dagens bildvärld, det är totalt underbart! Jag ville dela med mig av den upplevelsen.
Ängeln med sina fem vingpar är en cherubim, som betyder bedjande på hebreiska, men bilden handlar inte bara om andlighet. För Kristoffer Lauren representerar ängeln även frågor kring närvaro, identitet och jaget.
Färgerna och det andliga temat kan upplevas närbesläktat med Björn Ekegrens vackra glasskulturer i sandblästrarteknik som visas i Chambertska rummet.
Utställningen pågår till den 28 april.