Fantastiska dansnummer

Kultur och Nöje2010-10-04 03:00
Kvinnor som anklagas för att ha dödat sina män skakar galler. De är bittra och en gnutta ångerfyllda. Men mest av allt är kvinnorna säkra på sin oskuld. De har visserligen skjutit sina män, men några mördare är de inte... Spelet kan börja!Petra Nielsen är kvällens stora stjärna, hon spelar storfängelsekunden Velma Kelly. Petra uppträder kaxigt, rappt och snyggt, med total kroppskontroll. Hon har en diger meritlista och har faktiskt spelat i denna musical tidigare. Då gjorde hon stor succé i rollen som Roxie Hart på scener i London, Brodway samt Stockholm och Göteborg. I Östgötateaterns uppsättning är det Karin Oscarsson som tar sig an rollen som Roxie, något hon gör med bravur.Kvällens manliga stjärna, Richard Carlsson, spelar den girige advokaten Billy Flynn. Likt en marsipanros dyker han upp i rosa kostym omhuldad av damer i svart (kostym av Robin Karlsson). Men skurk som han är, byter han raskt om till kritstrecksrandigt. Listig som en räv lurar han av kvinnorna tusentals dollar och vallar in dem i segerns fålla. För visst, de har skjutit, men de är inte skyldiga till något brott.Musikalen Chicago bygger på verkliga händelser från 1920-talet. I fredags hade den premiär på Östgötateaterns scen i Norrköping (i regi av Mattias Carlsson). Trots att det snart gått 100 år sedan den skrevs tycks känslorna och livet te sig ungefär likadant som i dag. Längtan efter bekräftelse och att synas är stark. Ingen vill vara osynlig som cellofan, man vill bli tittad på, talad om och åtrådd. En önskan som hos vissa är starkare än livet självt.Det är inte första gången som Chicago spelas i Norrköping. För 34 år sedan hade den amerikanska musikalen europapremiär hos Östgötateatern. Liselott Lindeborg som nu spelar fångvakterskan Mamma Morton, spelade då Liz en av kvinnorna i fängelset.Kvällens största jubel får Denny Lekström som spelar Mary Sunshine, skvallerpressens hetaste journalist. Uppsminkad och påpälsad upp till tänderna tar han ton så att teatertaket lyfter.Föreställningen är välfylld med sång och dansnummer (koreografi Cynthia Kai och Mattias Carlsson). Dansen är energisk, erotisk och underhållande. Nämnas kan också att Cynthia själv deltar i föreställningen. Bland annat ser vi henne i en kort, men riktigt vacker tåspetsbalett. Musiken framförs av ett excellent 12-mannaband med Johan Siberg som kapellmästare.Det är roligt att gå och se en föreställning där de starka kvinnliga karaktärerna har en sådan övervikt i rollistan, men samtidigt är det trist att det måste vara så mycket hud hela föreställningen igenom. Ibland kan det påklädda vara sexigare och hetare än det avklädda.Scenografin (Magnus Möllerstedt) är enkel och kraftfull. Fängelsegaller skapar en snygg inramning till de fyra gigantiska Led-skärmarna som svävar från taket och ger scenrummet en imponerande tredimensionell rymd.Den häftiga och färgstarka scenografin och de rappa dansnumren är fantastiska. Men föreställningen håller inte för sina tre timmar (inklusive paus). Då och då tappar den tempo av långsammare solosångnummer. Visserligen är det den lugna musiken som ger den fartiga musiken sin fart, men det känns ojämnt och hattigt. Den magiska musikalstämningen hinner precis infinna sig när den plötsligt bryts av en presentatör som dyker fram och påannonserar nästa nummer. Östgötateaterns uppsättning av Chicago är en musikal för musikalälskare. Om du gillar dans, show och bensprattel, samt föredrar det sjungna ordet före det talade, då är denna storsatsning en given succé för dig.Chicago, Östgötateatern i Norrköping, Regi: Mattias Carlsson, I rollerna bla: Petra Nielsen, Karin Oscarsson och Richard Carlsson
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!