Fängslande strålar
Sub rosa av Arijana Kajfes Galleri Susanne Pettersson tom 20 april
Självklart?
För att undvika missförstånd är det bäst att se verket själv, det finns på Galleri Susanne Pettersson och tveka inte om det ser ut att vara stängt till de små rummen på Skolgatan.
Det ska vara mörkt. Maskinen, för det kan man också kalla den, har också en rökutvecklare för att den färgade strålen ska synas i luften.
Konstnären Arijana Kajfes är stockholmare från Zagreb och hennes Sub rosa handlar faktiskt om fängelser. Fyra planritningar, vackert arrangerade, hör till den här installationen, den tidigaste är Jeremy Benthams förslag till Panopticon från 1791. Den formen har tagits upp av i de övriga bilderna som visar fängelser i Köpenhamn, Pittsburgh och Rio de Janeiro. Runda byggnader med goda möjligheter till kontroll.
Strålen går runt, runt. Söker av. Och, kan man fantisera, ger vissa chanser att undkomma om man är blixtsnabb.
Sub rosa sägs vara ett gammalt uttryck i fängelser för en hemlig underjordisk gång för flykt.
Arijana Kajfes har satt uppmärksammade spår i vår offentliga miljö, på Arlanda flygplants, på tunnelbanan och aktuell är en utsmyckning av det nyrenoverade biblioteket på KTH i Stockholm.
Sub rosa är en del av ett projekt som pågår under namnet Occular Witness, Ögonvittne.
Vi som ser den här delen bevittnar kopplingen fängelser och den modernaste formen av bevakning med teknik och som en kontrapunkt har konstnären skickat med ett citat i sitt enkla programblad: "Every man and every woman is a star".
Går vi med på den tilltalande människosynen synes verket som svidande samhällskritik.
Men komplikationen finns inbyggd. Här finns en nödvändig mystik, både av matematiskt och allmänmänskligt slag.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!