Fängslande jakt på seriemördare
Om kriminalpolisers och journalisters intensiva och frustrerade vilja att fånga en seriemördare i Kalifornien handlar en av årets bästa amerikanska filmer.
Robert Downey Jr och Jake Gyllenhaal jagar seriemördare i "Zodiac". En film med hög kvalitet på manus, foto, spel och musik, enligt Folkbladets recensent. Foto: Merrick Morton/Paramount Pictures/AP
Foto:
Zodiac varierar tydligt innehåll och form liksom i Seven, Finchers genombrottsfilm, men har en mognad som saknas i Finchers på olika sätt briljanta tidigare filmer. Harris Savides foto visar att film på digital video erbjuder ett rikt, intressant register av ljus, mörker och färger, på sitt sätt lika bra som vanlig biofilm.
Jake Gyllenhaal som karikatyrtecknaren som blir inspirerad, enträgen privatspanare, gör ett fint, oglamoröst porträtt av en välvillig hedersprick. Ingen risk att man skrattar ut rolltypen trots att det kunde ha legat nära.
Fast så bra som i Brokeback Mountain får han inget utrymme att vara.
Tecknaren fortsätter sökandet sedan andra gett upp på grund av bristande ork, tidens gång och familjeliv. Kärnan i Zodiac är insikten att folk trots kompetens och god vilja har möjligheterna och omständigheterna emot sig, även i så allvarliga saker som mordspaning. Huvudpersonerna betalar ett högt personligt pris för att de framhärdar i saken och inte vill godta att somt förblir olöst. Gåtor får man leva med.
Zodiac är rik på kvaliteter i bild, manus, spel, situationer, typer och musikval. Extra framträdande är tidsfärgen från 1970-talet, stramt hållen utan tendens till kostymfilm, och John Carroll Lynchs kortroll som den obehaglige främste misstänkte i fallet. En skurkfigur i klass med John Doe i Seven, i en film som kommer att räknas till de främsta mordspanarfilmerna, i traditionen från Fritz Langs M (1931).