Ett strå, en blomma, en gren - så blir det Ikebana
En björkkvist, ett blad, ett strå och en liten vit blomma. Voila! eller vad det nu kan heta på japanska. Ett konstverk blir det i alla fall, i rätta händer.
Hiroko Kawai (t h) reser i Europa och lär ut konsten att arrangera växtlighet på vackrast möjliga vis. Foto: Anita Kjellberg
Foto:
Det var senior professor Hiroko Kawai som besökte Floristgymnasiet för att demonstrera och lära ut ikebana och inspirera eleverna där, inbjuden av Östsam.
Med tolk, en assistent och växtmaterial som såg mycket enkelt ut, kunde Hiroko Kawai visa sina verk och få det att se fullkomligt perfekt ut.
Det sista grässtrået blev just det tillägg som fullbordade verket - inte något mer, inte något mindre.
Ett grovt blad, en liten vit blomma, en kvist - det handlar om att fånga ljuset, att få perfekt balans, mörker, ljus, lätt, tyngre.
Det var fullsatt i skolans föreläsningssal och en del elever satt och tecknade av de arrangemang som snabbt växte fram ur Hiroko Kawais händer. Hon var klädd i svart och vit sidenkimono med broderade blommor. Hon berättade hela tiden vad hon gjorde och hur man till exempel skulle kunna se möjligheterna hos ett vanligt blad.
Ikenobo-skolan ligger bakom den här riktningen av ikebana. Allt är förstås mycket gammalt, för mer än 500 år sedan uppstod konsten i Kyoto och grunden är buddistiska traditioner och tänkesätt.
Det är en utbredd konstart med över en miljon utövare och skolans nuvarande överhuvud, Sen?ei Ikenobo, besökte Sverige 1973. Han är den 45:e generationens övermästare i Ikenobo-skolan.
Besöket i Norrköping är det enda utanför Stockholm där professor Kawai gör några framträdanden under sin Europaturné.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!