Ett stort konstverk
DE SJU SAMURAJERNABio Harlekinen*****
Foto:
Konflikten mellan utsugare, förtryckta och arbetslös krigarelit ger en tydlig bild av olika värden, vad de betyder för människor och vad människor gör då värdena hotas. Byborna lever fredligt i takt med livets givna skiften. I tillvaron i sig lika mycket som i enväldets klassamhälle är byn, skildrad med jorddoftande realism, en enhet av gemenskap och produktion. Samurajerna, med eller utan uppdragsgivare, har inga sakskäl för att försvara fattiga risbönder, men kommer efterhand att finna mening i planeringen av försvar och attack. En rad individualister arbetar som en enhet i några av filmhistoriens mest påträngande bataljscener; en mängd kameravinklar och teleobjektiv sätter åskådaren mitt i händelserna gör dem fysiskt kännbara. De blev stilbildande för bl.a. amerikanen Sam Peckinpah (Det vilda gänget) och hongkongkinesen John Woos gangsterfilmer. Kurosawa själv knöt filmens bild av en tidsepok, dess samhällsbyggare och militära hederskodex, till John Fords västernfilmer.
Samurajerna har för övrigt många likheter med en viss typ av västernhjälte, den respektingivande yrkessoldaten, nödvändig i krig men utesluten ur det levande samhället. Kurosawas samurajer är hjältar som överlevt sig själva. De vinner sin seger men förlorar i det längre tidsperspektivet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!