Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ett spännande nordiskt möte

Foto: Fotograf saknas!

Kultur och Nöje2009-09-04 03:00
nGrafikern Edvard Munch lyfts fram på Konstmuseet, som även låter honom gå i dialog med en av Norges nutida konstnärer, Vibeke Tandberg. I det konstruerade mötet sammanstrålar två konstnärskap som i hög grad relaterar till jaget med sina egna känsloliv och upplevelser, personliga erfarenheter och minnen, men även frågor kring identitet.En av de verkligt stora mästarna tar nu plats på Konstmuseet, Edvard Munch (1863-1944). De flesta förknippar honom med stora, svepande penseldrag och vibrerande färger i målningar som kretsar kring kärlek, ångest och död.Men han var även grafiker och räknas i dag som en av förnyarna av grafiken både konstnärligt men även tekniskt, genom sina experiment och förenklingar av metoderna. Utställningsrummet där Munchs pregnanta grafik visas har också inslag av rött och gult, passionens och svekets färger.Som grafiker var Munch självlärd, men tog hjälp av professionella tryckare i Berlin, Paris och Oslo. Lockelsen i tekniken låg främst i möjligheten att sprida sina bilder till fler människor.★ ★ ★Senhösten 1894 gör Munch sitt första grafiska blad och under kommande fem decennier uppgick hans produktion till ca 850 grafiska blad. Tidigt kom Munchs liv att kretsa kring sjukdom, död och sorg. Modern avled tidigt i tuberkulos, och även den två år äldre systern Sophie samma sjukdom. Etsningen Det sjuka barnet (1894) visar henne på sjukbädden kort innan hon avled. Huden är blek och står i skarp kontrast till de omgivande skuggornas täta svärta. Motivet har Munch återvänt till flera gånger, den första versionen gjordes i en målning nästan tio år tidigare.- Men det är viktigt att inte uppfatta verken som kopior. Munch omarbetar motivet och bearbetar sina känslor. Själv har han sagt: ’Jag graverar inte det jag ser, utan det jag såg’ säger intendent Kerstin Holmer.Liksom många generationskamrater började Edvard Munch i den rådande naturalism, men drevs snabbt mot symbolismen där han kunde gestalta sin uppfattning av verkligheten och minnesbilder av starka upplevelser. Munch hade också stor betydelse för expressionismen, och han har även kallats för "den förste expressionisten".Tack vare stipendier kunde Munch studera utomlands. Mellan 1885 och 1908 reste han mycket och var bland annat verksam i Paris och Berlin, där han umgicks i bohemkretsar med författare, poeter och konstnärer. Men han återvände till Norge när han drabbades av sjukdom.★ ★ ★Verken ger likt en dagbok också uttryck för smärtsamma upplevelser, men även för kärlek. Relationen mellan man och kvinna kom att bli ett bärande tema. Exempelvis Vampyr (1895) speglar en ambivalent relation till kvinnan, som i hög grad genomsyrade tidsandan. Många kvinnoskildringar från sekelskiftet visar kvinnan antingen som farlig fresterska eller ljuv madonna. Men Munch skildrar även kärlekens närhet, ömhet och ömsesidighet i Kyssen. Munch förblev ogift, men i utställningen finns ett porträtt av hans tilltänkta Tulla Larsen i Kvinna med rött hår (Synden).Intressant är också att notera glidningen i bilden av violinisten Eva Muducci som porträtteras med ett ljuvt, ömsint men litet oåtkomligt uttryck, för att senare bli allt mer hotfull i Salome och Kattan.Porträttet av poeten och vännen Stanislaw Przybyszewski visar vems ansikte som stått modell för några av Munchs mest kända målningar med frontala ansiktsbilder, t ex Skriet.Påfallande moderna ter sig de grova träsnitten, som Strandmystik (1899) där Munch som så ofta visar ett landskap vid vatten där månen reflekteras i vattenytan.Till utställningen har museet även plockat fram verk ur samlingarna av konstnärer samtida med Munch, t ex Karl Nordström, Eugen Jansson, Prins Eugen och Ernst Josephson.★ ★ ★Men museet låter också Munch möta Vibeke Tandberg, som slog igenom med sin fotobaserade konst på 90-talet. Den gemensamma nämnaren är det egna jaget och viljan att utforska egna upplevelser.- En av hennes viktigaste frågor är utforskandet av den egna identiteten. Hon vill visa hur undflyende och svårgreppbart ämnet är, berättar Helena Scragg, intendent på Konstmuseet.Fotosviten Undo och videoverket Old man going up and down a staircase från 2003 tillkom när Vibeke Tandberg väntade barn och har sin upprinnelse i den kroppsliga förändringen.Videon visar den gravida konstnären förklädd till man. Det är en parafras på Marcel Duchamps Nu descendant une escalier och belyser hur manliga konstnärer använt kvinnokroppen genom konsthistorien.- Det blir också en skildring av livets förgänglighet och förfall. En kontrast till moderskapet som står för nytt liv och hopp, säger Helena Scragg.★ ★ ★I Undo är bilderna till synes tagna rakt upp och ned i en avskalad lägenhetsmiljö. En närmare granskning visar dock att bilderna manipulerats, dörrposter lutar, detaljer ändrats och världsbilden skruvas till ett porträtt av det egna psykets förändring med havandeskapet.- Jag hörde någon utbrista: "Vad självupptaget" om hennes bilder. Men egentligen är Munchs lika självupptagen. Vibeke Tandberg utgår från sina subjektiva upplevelser, men delar erfarenheten med flera och kan säga något allmängiltigt om upplevelsen av moderskapet. De båda verken berör också en aktuell samhällsfråga, att vi väljer skaffar barn allt senare i livet, avslutar Helena Scragg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!