Ett populärt praktnummer
BERÄTTELSEN OM NARNIA: HÄXAN OCH LEJONETFilmstaden
Film
Fyra engelska syskon blir frihetskämpar i sagolandet Narnia, där godhetens lejon slåss mot ondskans vita häxa. De fyra får vapen och läkemedel av jultomten. Med sig har de den oförstörda naturens och sagans vänliga djur, mot sig har de sagans grymma vargar och monster. Historien om dem handlar om godhet, ondska, offervilja och drömmar om fred och frihet, men också om syskonkärlek och om att mogna i motgång.
Den är hämtad ur den andra av C S Lewis sju älskade sagoromaner om Narnia. Givetvis har Peter Jacksons Sagan om Ringen inspirerat till den första bioversionen av historien. Bådadera handlar om ridderlighet, faror
och magi i sagans värld, men där Jackson filmade Tolkien som en detaljrik, mustig äventyrssaga, som om allt vore verkligt, regisserar Andrew Adamson med mycket förkonstlade dekorer som blandar sagoskogar, farlig vildmark och medeltidsslott. Vi ser den genuina sagans stiliserade tydlighet i typer, personliga egenskaper och miljöer. Sagobokens illustrationer rör på sig, som i Disneys tecknade filmer, en del av Tim Burtons verk och i äldre utomeuropeisk sagofilm. Exteriörer från nyzeeländsk vildmark används sparsamt kombinerat med ateljébyggen och digitala inslag; allt för att måla upp färgstarka, suggestiva fantasisyner.
De fyra barnskådespelarna spelar mycket bra i osentimental engelsk stil, fri från krystad amerikansk hurtighet. Och Tilda Swinton är perfekt som häxa. Men varken spelet eller regin, som är effektiv, flyhänt, tekniskt virtuos men inte pressar bildmediet som Jackson eller Spielberg skulle ha gjort, är den viktigaste orsaken till att filmen fungerar så bra som den gör. Det är i stället inbillningsförmågan och den ocyniska, idealistiska andan i materialet och uppriktigheten, viljan att sätta sagans allvar främst och välja bort självironi, som genomsyrar filmen.
Den blandar den naturliga världen, kristen och hednisk tro, folksaga och mysiga talande djur som i Nalle Puh och Det susar i säven. Man sitter fängslad och road hela tiden inför syner som de olyckliga nedfrusna i ispalatset och lejonets offerdöd.
Bildberättande med egen profil saknas, ska kanske inte efterfrågas; sagor är konservativa historier, deras mönster fastlagda sedan länge. Ett praktnummer av populärt berättande i alla fall.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!