Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ett litet mästerverk på Teatervinden

Ömsom frustande, ömsom böljande ordväxlingar och så spegelblanka ytor med lugna reflexioner av livets ljus, mörker och gråskalor. Kristina Lugns Idlaflickorna, som tycks ha hämtat sin urkraft ur havet, är inget annat än ett litet mästerverk.

Foto: Leif Hallberg

Kultur och Nöje2016-02-25 13:00

I scenens fond ser vi en sjö eller ett hav projiceras som storbild. Ibland piskas höga vågor upp, ibland böljar vattenmassorna och ibland är ytan lugn och inväntande. Kristina Lugns pjäs är också undanglidande som ett hav eller en molnformation. Den är lite svår att orientera sig i och har klassikerns många bottnar.

Idlaflickorna handlar om två mogna kvinnor som möts i varsin solstol vid Gardasjön. Barbro är ”på semester från sig själv” och Lillemor Åhl är på husmorssemester. Båda har varit gifta med en Herman, kommer från Stockholmsförorten Hagsätra och har ett förflutet i gymnastikgruppen Idlaflickorna.

Till en början ser vi ett ganska vanligt möte, men handlingen vrids sedan om till något annat, kanske ett möte med sig själv i den spegelblanka ytan. Ett samtal mellan det färgglada och det gråa jaget. Mellan det förljugna och det uppriktiga. Man kan också se ett dödsrike – fyllt av återblickar på livet som var, det som inte blev – där tomma stolar väntar på de levande.

Tilltalet är ena stunden alldagligt, men får nästa stund en poetisk strålglans med formuleringar som: ”Jag har hängt mina drömmar på tork på hans tankestreck”. Lugn låter orden göra kullerbyttor och slå över i drastiska replikväxlingar med sylvass skärpa.

– Vi var som klippta och skurna för varandra, säger Liselott Lindeborgs Lillemor om sig och maken, smörsångaren Herman.

– Vi klippte och skar i varandra, svarar Kyri Sjömans Barbro.

Texten måste vara svår att minnas med alla krumbukter och infall, men Liselott Lindeborg och Kyri Sjöman tappar aldrig tråden. De är rutinerade proffs som i Per-Johan Perssons regi levererar med exakthet i nyanser och tempo. Liselott Lindeborgs Lillemor är storögd, lite tafatt och tycks bära på en djup sorgsenhet, medan Kyri Sjömans Barbro är kantig, vass, smågalen och insiktsfull. Ibland skvätter temperamentet över och färgar den andre.

På Teatervinden tillåts vi komma riktigt nära och tillsammans håller skådespelarduon publiken i ett fint grepp med små gester. De ger en njutbar teaterupplevelse att bära med sig länge – med mycket skratt, men också blixtbelysningar av brännande frågor som letar sig in under huden. Om hemmafruideal, existentiell utsatthet, normalitet, komplexa relationsproblem, föräldraskuld och kärlekshat.

Teater

Idlaflickorna

Skriven av Kristina Lugn

Regi: Per-Johan Persson

Scenografi och kostym: Anna Sigurdsdotter

Skådespelare: Liselott Lindeborg, Kyri Sjöman

Östgötateatern

Teatervinden

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!