Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ett fängslande alternativ till Beck-serien

CARAMBOLE
***
Filmstaden

Kultur och Nöje2005-08-22 06:00
Den pensionerade kommissarie van Veeteren möter två på var sitt sätt olyckliga män och drabbas själv av stor sorg. Daniel Lind Lagerlöf berättar, med hög proffsighet och dramatisk nerv i regn- och svartskuggiga bilder, en deckare om hur mänsklig svaghet, dåligt umgänge och ren slump tragiskt griper in i folks liv. Så som det ofta är i kriminalthrillers där personlig psykologi, samhällsvillkor, brottets följder och polisens skicklighet driver handlingen framåt mer än frågan om skurkens identitet och motiv.
Den ene mannen är en läkare, dubbel dråpare, utpressad, skuldtyngd, egentligen troligen en hygglig karl privat och i yrket, fast alltmer obalanserad. Peter Andersson spelar med intensiv nerv en man som i omdömeslös panik förstör det nya liv han nästan hunnit börja. Den andre mannen är Veeterens son, som med lögn och svekfullhet griper in i faderns liv och i sin egen nya framtid tillsammans med sin gravida sambo.
Veeteren själv slits mellan fadersrollen och sin oböjliga pliktkänsla och yrkeserfarenhet som polis. Oombedd deltar han i mordutredningen. Ibland är han både polis och far, som när han vresigt välvilligt instruerar sin yngre kollega, som både kan säga sanningar och erkänna sin bristande erfarenhet som polis. Som i Steget efter bottnar dramat till stor del i att poliser också är människor. En god omväxling till alla objektivt analytiska superspårhundar, från Sherlock Holmes till kriminalteknikerna i CSI.
Håkan Nessers stiliserade skandinavisk-holländska landskap gör sig bra i bildberättelsen. Som effektfullt växlar mellan närbilder av upprivna människor och miljöbilder med hyreshus, industrier och offentliga byggnader som skulle kunna finnas överallt i Europa. Så blir Veeteren-filmerna ett fängslande alternativ till Beck-seriens actionpräglade Stockholmsberättelser om nutidssamhällets sämsta sidor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!