Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Enkelt - men ändå inte

SÖDERKÖPING
Det nordiska ljuset och landskapet inspirerar Annelie Pettersson och Isabel Lundahl när de formger kläder.
Deras plagg är enkla, funktionella och kvinnliga, men det är en skenbar enkelhet.
Med knappar, blixtlås och andra smarta detaljer går det att variera klädernas utseende.

Kvinnligt, funktionellt och hållbart är nyckelord för Annelie Pettersson och Isabel Lundahl och deras nystartade klädmärke Råh. Vårens kollektion som finns i butikerna nu går i färgerna rött, vitt, svart och beige.
FOTO: ROBERT SVENSSON

Kvinnligt, funktionellt och hållbart är nyckelord för Annelie Pettersson och Isabel Lundahl och deras nystartade klädmärke Råh. Vårens kollektion som finns i butikerna nu går i färgerna rött, vitt, svart och beige. FOTO: ROBERT SVENSSON

Foto:

Kultur och Nöje2002-04-25 00:00
Isabel Lundahl och Annelie Pettersson ligger bakom det nya klädmärket Råh. Namnet anknyter till det jordbundna, goda råmaterial, men samtidigt till skogsrået som står för det världsfrånvända och mystiska.
Till skillnad från många andra företag som skalar bort å, ä och ö, ville de gärna ha med ett å i namnet eftersom det säger något om deras skandinaviska ursprung.
Isabel Lundahl och Annelie Pettersson träffades genom en kurs på Folkuniversitetet där Annelie undervisade. De hade båda många år inom textilbranschen bakom sig och idén väcktes att starta ett eget företag tillsammans.
I juni drog de igång Råh i Hamra industriområde i Söderköping. Där skapar de mönster och syr upp den första provkollektionen, produktionen sker bland annat i Estland, Kina, Polen och Sverige.

<b>Första kollektionen en succé</b>
Vårkollektionen, som är deras första, säljs i sju butiker runt om i landet och har blivit en riktig försäljningssuccé. Deras kläder har redan visats på prestigefyllda modemässan Copenhagen Vision, dit designers väljs in.
Betoningen ligger på kvinnliga kläder och med det menas inte flickaktigt rosa singoallatröjor och småblommiga blusar.

<b>Rena linjer kvinnligt</b>
- Rena linjer är kvinnligt, säger Annelie Pettersson. Vi gör kläder i varma färger som vi själva vill bära, som är funktionella och gjorda av fina material som står sig. Det ska vara trendiga kläder, men det är viktigt att det är kläder som man inte tröttnar på.
Kläderna görs av naturmaterial som ull, bomull och linne. Men designduon ser också till att utnyttja fördelar med syntetiska material.
- Stretch formar sig bra efter kroppen och ger en fin silhuett. I linnet blandas viskos, för att vecken inte ska bli så hårda, säger Isabel Lundahl.
Kläderna är gjorda för att kunna kombineras, gärna på oväntade sätt. Isabel visar upp en tunn kjol i plisserad polyester och håller den mot en ylletröja från den kommande höstkollektionen.
- Vi vill gå över gränser och matcha material på olika sätt. På så sätt uppstår en spänning, säger hon.
Färgskalan är begränsad, i vår satsar de på vitt, beige, svart och klarrött. Till hösten är den mer nedtonad: brunt, svart, vinrött och vitt.
Den återkommande symbolen är en snöflinga, som finns instickad i tröjor. Mönstret återkommer också på samiskinspirerade band som pryder flera plagg.

<b>Flexibla plagg</b>
Genom knappar, band och andra detaljer ges användaren möjlighet att variera plaggen. En vinterkappa förvandlas till en jacka genom att ett blixtlås dras upp och ett vanligt linne med raka axelband går att ändra så att axelbanden ligger i kors på ryggen.
- På så sätt får den som köper plagget mer för pengarna och ges en möjlighet att uttrycka sin personlighet, säger Annelie Pettersson.
På kort sikt är Annelies och Isabels mål att fördubbla antalet återförsäljare till nästa säsong.

<b>Långsiktigt mål</b>
Ett mer långsiktigt mål är att Råhs kläder ska säljas i Norge, Danmark, Tyskland och USA.
- På modemässor har vi fått uppskattning från norskor, så det behöver nog inte ligga så långt fram i tiden at lansera oss där. I USA är det skandinaviska väldigt exotiskt. Det är svårt att veta hur de reagerar, men det är också en utmaning, säger Isabel.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!