Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

En skog av signerade tyger

Annika Malmström-Bladini
Textil
Stadsmuseet

Foto:

Kultur och Nöje2003-09-11 06:00
En formgivare inom textilen som kan berätta om sitt yrke från 50-talet till nu. Tygen innehåller också en historia om svensk design, om textilindustrins förändring, om Strömma, Borås och andra företag. KF och IKEA är också viktiga delar i den här historien. Mölnlycke förstås.
Annika Malmström-Bladini kan berätta genom sina verk som hänger i en del stora stora och massor av mindre bitar på Stadsmuseet.
Här finns igenkännandet, men också överraskningen att så många tyger som varit så vitt och brett spridda ändå är obekanta. Och så de där som är så självklara att man inte tänkt på att de är designade av någon!
Annika Malmström föddes i Linköping, skolades på Beckmans, blev så småningom frilans i en tid då tryckta bomullstyger var mode. 50- och 60-talen beskrivs som den konstnärligt mest fria perioden där också inspirerande resor i Europa kunde göras och hon tog fruktbara intryck. Samlade idéer och skissade, så som hon alltid arbetade.
70-talet betydde inskränkningar - hela Annikas liv har präglats av branschens tillbakagång, berättar hon - men det var ändå under den här perioden hon gör Stava, ett uppdrag för IKEA, genom Strömma och här får vi veta att mönstret med sina flygande vita svalor på vit botten såldes i över hundra mil - en miljon meter.
Vi kan se sviter i mönster av svartvitt, inslag av sobra beige, vildare utsprång i rena glada färger a la 10-gruppen, eleganta skyar av fina vävstrukturer och riktigt präktiga stycken i stabil kvalitet. Underbart vackra stycken berättar om kunskap på olika plan, kännedom om den industriella processens möjligheter och begränsningar sätter också spår.
1994 slutade Annika Malmström-Bladini på Strömma.
Idag målar hon, varje dag, för sin egen skull.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!