En scen på väg mot Forum

Det ska bli som i Rom för 2300 år sedan. Eller i alla fall som Broadway trodde det var eller i alla fall som Östgötateatern menar att Broadway trodde att det var, fast på skoj.
Just så är det tänkt och det handlar om höstens musikal på Östgötateatern, En kul grej hände på vägen till Forum.

Magnus Möllerstedt , i valvet, är scenograf. Han gör ramen till höstens musikal på Östgötateatern, Kyri Sjöman spelar den slav kring vilken allting rör sig.
FOTO: ROBERT SVENSSON

Magnus Möllerstedt , i valvet, är scenograf. Han gör ramen till höstens musikal på Östgötateatern, Kyri Sjöman spelar den slav kring vilken allting rör sig. FOTO: ROBERT SVENSSON

Foto:

Kultur och Nöje2001-08-28 00:00
Igår var första dag på scenen, med hela scenografin på plats och alla skådespelare och musiker och tekniker på scenen.
Om tre veckor är det premiär.
Magnus Möllerstedt är scenografen som gör sin största uppsättning hittills. åtminstone vad beträffar antalet inblandade människor, och vi frågar honom om tankar och idéer bakom uppsättningen.

<b>Noga bevakat</b>
- Det här handlar bland annat om teater i teatern och det ger stor frihet att hitta på saker. Men det är väldigt noga med Stephen Sondheims musik, den här musiken har han skrivit om under åren. Sondheim följer sin musikal och skriver om och drar ifrån. Men ändå har vi en frihet som inte finns med vissa andra berömda stycken som Cats till exempel.

<b>För de unga</b>
Magnus Möllerstedt är nu inne på sin tredje uppsättning på Östgötateatern. Efter arbete med dekor, en aning trög karriär som fri konstnär, en period på operan och andra teatrar i sin hemstad Göteborg, fick han göra sitt examensarbete från Dramatiska institutet just här i Norrköping. Det var i Brechts Städernas djungel. Nu är han framför allt knuten till teaterns ungdomssatsning Sagateatern i Linköping - men först alltså musikalen.

<b>Ett år</b>
- Vi började redan för ett år sedan, berättar han. Regissören Staffan Aspegren och jag som har jobbat en del tillsammans tidigare, och Camilla Thulin som gör kostymerna, vi har snackat ihop oss. Jag kommer alltid laddad med teckningar och målningar för att man ska ha något konkret att diskutera. Det är så jag jobbar. Så börjar man med att lyssna på musiken, det är basen.
Genom den, säger han, får man bilder i huvudet och han visar en trave skisser där former och färger provas, figurer dyker upp, tas till vara eller försvinner.
- Tre romerska hus har vi på scenen, det handlar om några familjer och det är förvecklingar och kärlek förstås. Fem dansare är med och så har vi varit väldigt noga med att Janne Lindstedts orkester ska synas ordentligt. Vi gör en slags teater som är så gammaldags att den blir modernistisk ...
Arbetet utvecklas tillsammans, man påverkar varandra och provar idéer och så fastställs jobbet steg för steg. Men när man väl snackat ihop sig så arbetar också var och en fritt.

<b>Runt Kyri</b>
Show, med allt vad det innebär, ska det bli till sist. Plats för buskis till och med. Kyri Sjöman är slaven i centrum, i den enda egentliga huvudrollen, i övrigt är det ensemblespel.
Från första början skrevs historien av av Plautus, runt 200 år f.Kr. en romersk komediförfattare som sägs ha inspirerat grabbar som Shakespeare, Moliere och Holberg. Nu en musikal i 2000-talet, i Norrköping, "sjösatt" på Broadway, på 60-talet film, ny Broadwaysuccé och ständigt kontrollerad av Stephen Sondheim.
- Härligt med musikteater, säger Magnus Möllerstedt. Då får man ta ut svängarna och särskilt här där man tillåts skoja med hela teaterföreteelsen.
Vad det blir för fason på de här förutsättningarna får vi se 22 september.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!