Att bryta ett tabu är att gå över en gräns, att säga eller göra något otillåtet. Man kan inte propagera för kannibalism, om nu någon skulle vilja göra det. Döden har vi svårt att tala om, det blir ofta omskrivningar: somna in, gå bort, gå in i den eviga vilan eller gå hem.
Till det sexuella har knutits många tabun. Sexhjälp för handikappade är kommunalt finansierad i Holland men går knappt att tala om i Sverige. Sex är tabu på jobbet men inte på firmafesten. Sex med djur är tabuerat område. Ändå har vart tjugonde djur som skadats och kommer till veterinär fått skadorna genom sexuellt utnyttjande, påstår författaren.
Det är tabu i Sverige att diskutera sambandet mellan kulturell tillhörighet och kriminalitet. I Norge döljer man inte att 59 procent av alla rånare 2003 hade utländsk bakgrund.
Det är när han kommer in på islam som Arnstberg blir som mest kontroversiell. Om tio år kommer det att finnas ca 25 miljoner unga muslimer i Europa. Kommer de att hävda sharialagstiftning - en rättsskipning i klass med den som tillämpades i Sverige på 1500-talet?
Muslimska samhällen har aldrig genomgått någon sekulariseringsprocess, vilket våra samhällen har. Om vi trodde blint på Bibeln skulle vi straffa den som arbetar på en söndag med döden (Andra Mosebok 35:2) eller tillåta en far att sälja sin dotter som slav (d:o 21:7). Koranen har liknande gräsligheter (se t ex Sura 5, vers 33).
Svenskarna anser sig vara världens mest förnuftsdyrkande folk, säger Arnstberg. Vi har också byggt det mest välfungerande välfärdssamhälle världen skådat. Vi försöker agera vetenskapligt. Religion har blivit en privatsak.
Det händer att svenska män mördar kvinnor, men de har aldrig familjens stöd för det. Här betraktas varje människa som individ, antingen man får lön, bidrag, pension eller bestraffning. Här har vi svårt att förstå "holistiska kulturer" där individen handlar på uppdrag av gruppen eller tvingas offra sig för familjen.
Svenska beslutsfattare har ofta en naiv respekt för religion och kultur. Varför ska föräldrar ha rätt att förbjuda sina barn att få simundervisning eller samlevnadskunskap? Bör inte en sjuåring skyddas från att lära sig att alla som äter grisskött blir flådda levande i helvetet? frågar Arnstberg.
Hur många svenskar kommer om femtio år att vara muslimer? Frågan är tabuerad, säger han, men den är viktig. Forskare och politiker måste våga ställa frågor om vad som kan hända på lång sikt, om de inte vill skyffla över problem på våra barn och barnbarn.
Frågor av det slag som Arnstberg ställer har länge avfärdats som utslag av rasism. Nu börjar en mer realistisk diskussion komma igång. Tv har nyligen tagit upp frågan om i vilken utsträckning lagens förbud mot att aga barn efterlevs av invandrare. Här deltog både infödda och invandrade i diskussionen. Så bör det vara. Vi är alla svenskar och måste kunna enas om vad som ska gälla i Sverige. Den här boken ger material till viktiga diskussioner.