En ny bok: Koontz tar sig och känns äkta
Dean Koontz är tillsammans med Stephen King den författare som tydligast har hållit liv i skräckgenren de senaste 30 åren med böcker som t ex "Psykopaten" eller "Fruktan ingenting". Men i den senaste romanen "Odd Thomas" har något hänt, en ny ton har smugit sig in.
Det finns en påtaglig skillnad mellan "Odd Thomas" och många av Koontz tidigare böcker där man ibland varit irriterad över den där amerikanska "bestseller-tonen", en förenklingsbenägenhet och ytliga, lite banala personporträtt. I sin nya roman vänder Dean Koontz på steken och sätter plötsligt personporträttet i centrum. Och han gör det på ett mycket övertygande sätt. Boken är skriven i förstaperson-perspektiv och har en speciell ton som skapar en alldeles speciell närhet till och sympati för människorna i persongalleriet. En sorts "understatement-attityd" från berättarrösten Thomas sida som känns genuin och skapar en äkthets-känsla. Dean Koontz visar här helt enkelt att han är en alldeles för begåvad författare för att reduceras till en "amerikansk, bästsäljande skräckförfattare" vilket knappast brukar räknas som en merit av de lärde. Lägg ihop förmågan att skriva fantasieggande med tempo och driv med att kunna trycka på rätt knappar i vårt undermedvetna för att mana fram den där obehagliga känslan av otrygghet och utsatthet. Lägg därtill en hög litterär halt i ton och personporträtt. Som en extra krydda så ett överraskande slut. Se där, Dean Koontz nya stil
En ny bok:
Dean Koontz
Odd Thomas
Bra böcker
Odd Thomas
Bra böcker
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!