Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Elvis-hysteri ? igen

STOCKHOLM (TT Spektra)
Han gjorde ett par stora comebacker under sin livstid. Nu gör han ytterligare en. Elvis har inte varit hetare och mer levande än nu.
Idag är det 25 år sedan han dog.

Under sin tidiga karriär väckte Elvis ont blod hos moralens väktare som tyckte att hans rörelsemönster på scenen var väl vågat. Det gav honom smeknamnet ”Elvis the pelvis”. Bilden ur Jailhouse Rock.
FOTO: SCANPIX

Under sin tidiga karriär väckte Elvis ont blod hos moralens väktare som tyckte att hans rörelsemönster på scenen var väl vågat. Det gav honom smeknamnet ”Elvis the pelvis”. Bilden ur Jailhouse Rock. FOTO: SCANPIX

Foto:

Kultur och Nöje2002-08-16 00:00
Det finns de som under alla år hävdat att Elvis visst inte är död. Tror man inte att han har kidnappats av utomjordingar, så brukar man ha sett honom handla på 7 Eleven. Men tyvärr, mer levande än som skivartist med postuma utgivningar lär han dock inte bli.
Ändock, det har varit ett särdeles gynnsamt år detta 2002 för den obestridlige Rockkungen.
Naturligtvis hänger alltsammans med det stora 25-årsjubileumet.

<b>Avled på toaletten</b>
Elvis lämnade ju in för ett kvartssekel sedan. I sviterna av ett svårt mat- och pillermissbruk gav hjärtat vika och han avled på toaletten i sitt hem Graceland i Memphis.
Vid den tiden var hans mest känd för sina överdådiga Las Vegas-shower och paljettbeströdda sparkdräkter. Men efter sitt med tiden minst sagt mytomspunna frånfälle, så har kulten växt till osannolika proportioner och med den intresset för hans samlade låtskatt, inte minst från de tidigaste 50-talsinspelningarna. Intresset har sedan eldats på med postuma utgivningar av otaliga hitsamlingar, cd-boxar och avtäckningar av tidigare outgivna inspelningar.
Möjligen har det mättat publiken en aning och efter uppsving på uppsving, så blev fjolåret det kommersiellt magraste för Elvis sedan han dog.
Detta har fått företaget som kontrollerar Kungens karriär, dödsboet Elvis Presley Enterprises, att agera och lämpligt nog fick man ett jubileum att hänga upp den tunga nylanseringen på.
Planerna har smitts en längre tid, så när remixutgåvan av något bortglömda "A little less conversation", fixad av holländske discjockeyn Junkie XL, landade borde ingen ha höjt på ögonbrynen. Det ansågs ju annars vara anmärkningsvärt att en Elvis-remix för första gången fått godkänt från dödsboet. I själva verket var det första steget taget.

<b>Höstoffensiv</b>
Låten ackompanjerade en tv-reklam för sportskor som hårdpluggades under sommarens fotbolls-VM och när den hade gjort jobbet så gick singeln rätt in på topplistans förstaplats i större delen av den fria västvärlden.
Listframgångarna i sin tur beredde väg för en omfattande cd-box, som förvisso innehåller udda versioner av kända nummer och därför i huvudsak riktar sig till de mest styvnackade samlarna.
Det är dock under hösten som den verkliga offensiva ska sättas in. Den viktigaste brickan i spelet är en hitkollektion som samlar karriärens 30 listettor i USA och England, ett grepp som blev en så lysande affär för Beatles, ett band som återutgivits med större omsorg under åren.
Nu ska Elvis sälja miljoners miljoner skivor igen är det tänkt - och så kommer förmodligen ske. En marknadsföringsmonster utan like står färdigt att släppas ut ur sin fålla.
- Sanningen att säga har Elvis som varumärke exploaterats. Beatles samlingsskiva välkomnades och fick goda recensioner och den släpptes inte slumpmässigt. Här har det varje år varit någon form av Elvis-release, har RCA-bossen Richard Sanders erkänt i en intervju med Los Angeles Times.
Det grasserar för närvarande en febrig Elvis-hype som inga annonspengar i världen skulle kunna köpa. I USA vet man inte till sig i all upphetsning och Elvis återuppstår i planerade tv-serier och filmer, på teaterscenen, återutgivningar av en mängd filmer där han spelade... Och böcker, många böcker. Enligt USA Today så kommer dussinet böcker i alla former och utföranden var för sig koppla ett grepp på Kungens liv och leverne - som om det inte redan gjorts.

<b>Många böcker</b>
Nämnas kan också att kuriosa föremål från Graceland ska skickas ut på turné, samtidigt som hemmet under fredagen väntas invaderas av uppemot hundratusen vallfärdande fans. Dessutom står kollegor i hyllningskören redo att visa sin respekt och uppskattning med egna tolkningar av Elvis gamla örhängen. Faktiskt sluter till och med A-Teens upp med en tackling på "Cant help falling in love".
Att det ska räcka en bra bit torde det inte råda några som helst tvivel om, redan en snabbanalys av varumärkets status ger goda marknadsprognoser. I en färsk sammanställning av de mest inkomstbringande döda celebriteterna, signerad affärsmagasinet Forbes, så behåller Elvis förstaplatsen. Under det senaste året ska det ha tickat in motsvarande ungefär 370 miljoner kronor, vilket kan jämföras med nästa musiker på listan, ex-Beatlen John Lennon, som tar tredjeplatsen med motsvarande ungefär 200 miljoner kronor.
I fallet Elvis är det dessutom ganska tryggt att säga att det är mer att vänta.
Det har ju bara börjat
Det är Elvishysteri - igen!
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!