Efter "Grabben i graven bredvid" är det "I kassan" som gäller för Elisabet
STOCKHOLM (TT Spektra)Hon har visat rumpan för 800 000 biobesökare i "Grabben i graven bredvid". Och snart lär ännu fler se henne som ilsken kloakråtta i SVT: s julkalender. Men största utmaningen för Elisabet Carlsson är hennes nio roller i pjäsen "I kassan", som nu spelas på Teater Brunnsgatan Fyra i Stockholm.
"Det är något konstigt med att bli intervjuad. Plötsligt ska folk veta varifrån man kommer. Vad ska jag berätta och inte berätta? Vad är privat och vad är personligt? Jag vill prata om mitt jobb", säger Elisabet Carlsson, högaktuell på film, tv och teater. FOTO: PRESSENS BILD
Foto:
- Det är i och för sig väldigt lätt att inte se ut som Desiré, säger Elisabet Carlsson och lägger av ett stort skratt.
Så blir hon allvarlig:
- Jag tror att det beror på att jag är så extremt vanlig. Det är inget särskilt med mig. Jag är fräknig, blond, symmetrisk. Jag tror folk uppfattar mig som anonym.
Hon har rätt. Hon är vanlig, fast ovanligt vanlig. Chosefri, avslappnad och öppen. För dagen iklädd sin pappas avlagda träningsoverallsjacka, osminkad och nyvaken. För tre år sedan lämnade hon Folkteatern i Gävle för Stockholm och ett liv som frilansande skådespelare. Lusten att berätta något själv hade väckts inom henne.
<b>Vad vill du berätta?</b>
- Att det är okej att få vara sig själv, framför allt om man är tjej. Jag tyckte själv att det var svårt att växa upp från flicka till kvinna. Jag vill visa att det är okej att vara stor, arg och ledsen och skrika högt. Jag vill erövra alla människors rätt att vara sig själv.
För två år sedan satte hon och två kollegor upp den feministiska "Kabaret Kitty" på Orionteatern. Uppsättningen blev succé och turnerade också runt i landet i Riksteaterns regi. Sedan dess har karriären tagit ordentlig fart.
Förra året sågs hon i rollen som hämndlysten seriemördare i SVT-produktionen "Kvinna med födelsemärket". Och snart dyker hon upp som den destruktiva kloakråttan Lucky Closette i julkalendern "Dieselråttor och Sjömansmöss".
- Jag tycker att jag är snyggare som råtta än som Desiré. Men det kanske har med min konstiga smak att göra, säger hon och ser ut att mena det.
<b>En ny slags skräck</b>
Elisabet Carlsson skrattar ofta och skämtar gärna. Men yrkesrollen och teaterns roll och ansvar tar hon på fullaste allvar. Störst av allt just nu är Teater Brunnsgatan Fyra, Allan Edwalls gamla teater, numera Kristina Lugns.
Där spelar Elisabet Carlsson pjäsen "I kassan" av Marina Steinmo. Ensam på scen inför ett fyrtiotal personer spelar hon pjäsens alla nio roller: kassörskan, mamman som förlorat sitt barn, handlaren, för att nämna några. Gemensamt är att de alla är inlåsta i sig själva, i sina tillkortakommanden.
- Det är en helt ny slags skräck att stå där alldeles ensam, men pjäsen är oerhört angelägen och säger något väsentligt om vad det innebär att vara människa. Vad är en människa värd? Är vi så här vanmäktiga - i sånt fall: varför?
<b>Tomt i kalendern</b>
Hon spelar "I kassan" fram till den 21 december, men sedan är det tomt i Elisabet Carlssons kalender.
De senaste åren har hon dubbelarbetat. En paus skulle behövas, säger hon. Ändå gnager oron inför framtiden. Som skådespelare finns inga garantier. Det vet hon.
- Fast, säger hon och lutar sig framåt, jag pågår hela tiden även när jag inte arbetar. Och jag har ju alltid skrivit låtar och får väl sätta upp något själv. Det finns mycket kvar att berätta.