Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Edefalks målningar som fotoobjekt

CECILIA EDEFALK
Nya verk
Norrköping konstmuseum

Cecilia Edefalk, på hemmaplan. Konstnären från Norrköping som bott i Berlin och numera Stockholm säger inför vernissagen att det ska bli roligt att träffa tjejerna från plugget.
Foto: Therese Bergqvist

Cecilia Edefalk, på hemmaplan. Konstnären från Norrköping som bott i Berlin och numera Stockholm säger inför vernissagen att det ska bli roligt att träffa tjejerna från plugget. Foto: Therese Bergqvist

Foto:

Kultur och Nöje2005-04-22 06:00
Cecilia Edefalks visar något obevekligt. Mäktigt och precist.
Nya verk heter utställningen.
Bakgrunden och historien är däremot mycket gammal. Det är gammeldags eller åtminstone klassiskt silvergelatinfotografi och mörkrumsarbete som har fått fram Edefalks bilder, hon talar om ett ovanligt väl fungerande teamwork med kopist, fotograf och bildmakaren, hon själv.
Foto av måleri alltså, men också något i olja. Foto av tidigare verk som här blir helt nya och något annat. Egna verk som objekt.
En ung man träder fram ur antikens värld. En mask och ett uttryck som från mörkt museigömsle har kommit till dagens konstnär och lyckats fånga hennes blick. En halvmask som nu skådar ljuset, i storformat och i tre längder på tvärs och med ett hisnande anslag - en historisk kändis och filosof som lär ha haft djupa tankar om historien och minnet.
Just det som Cecilia Edefalk vrenskas med eller undersöker.
Hon använder norra galleriet, det stora ljusa rum med sina spelande dagrar som ger de olika verken möjlighet att kommunicera direkt med varandra och samverka, här uppnår de en ovanlig helhet.
Det är vackert, mjukt svart/vitt, gråtoner och lite ljust blått, två accenter. Färgerna finns men är gömda i fotots svart/vita nyanser och får då nya värden. Det är estetiskt avskalat, laddad luft mellan verken och utrymme för skuggor och ljus.
En rad bilder visar dukens strukturer, några dukar från sidan, gamla motiv löses upp och blir detaljgranskande, kanske av konsten som materia. Nya bilder uppstår, igen och igen, här är antagligen ett område där konstnären bara börjat sin forskning.
Konstmuseet äger åtminstone tre verk av Cecilia Edefalk, (Second elephant, Solo och En annan rörelse), förvärvade på den tiden hennes ryktbarhet ännu var i växande. Ett medvetet stöd till en begåvning född och uppväxt i Norrköping. Nu är det närmast en gengåva att hon ställer ut här, samtidigt som en utställning på Moderna museet i Stockholm öppnar, strax följd av utställningar i Frankfurt, i Lund och så Chicago. Det blir första gången hon gör en egenutställning i Amerika, tidigare har det varit tillsammans med andra.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!