Dynamitgubbe med sprängkraft
Foto: Patrik Larsson
Kanske beror det på att artisterna bara står där uppe och bränner av låt på låt utan att interagera med publiken, kanske på att Jerry Williams själv långa stunder kliver ut och vilar sin 67-åriga kropp i kulisserna och låter polarna sköta showen.Fatboy är ett enormt kompetent och på sina håll också väldigt svängigt kompband som transformeras till anonym utfyllnad när de tillåts sköta underhållningen på egen hand och Martin Stenmarck känns mest bortkommen i det här sammanhanget. Han är ingen rockkille, det blir extra tydligt när han står bredvid Mr Dynamite himself.Ändå är det förstås småtrevlig underhållning. Anna Sise är så glad att det känns som om hon ska explodera där hon dansar fram över scenen och riktiga höjdpunkter finns.När firma Stenmarck/Wistrand bränner av Billy Idol-klassikern "White Wedding" och senare under showen även "Real Wild Child" (i original utgiven av Johnny O’Keefe under namnet "The Wild One" 1958) vilar en elektrisk känsla i luften.Och så har ju majoriteten av den stora folksamlingen kommit för att jubla åt Jerry Williams. En första smak av det får vi när han gör en känslig version av "Who’s Gonna Follow You Home" och därifrån taggar showen upp.Under andra halvan höjs kvaliteten på låtarna och det blir mer tryck i artilleriet. Att det sker i samband med att dynamitmannen tar mer och mer plats är ingen tillfällighet.Två extranummer är väldigt snålt en kväll som denna, men de sammanfattar ändå konserten bättre än vad någon på scenen själv inser. Först ut är vanligtvis lysande "Did I Tell You" i en trött, slapp och okänslig version. Därpå följer paradnumret "I Can Jive" med sådan eld och intensitet att dagiset intill Lejongropen håller på att välta och folkets medtagna campingstolar sviktar.Precis sådan är kvällen. Ömsom trött, ömsom oerhört sprängkraftig.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!