Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Dina gick på en mina

Stockholm (TT Spektra)
"Jag är Dina" är på väg att bli en totalflopp.
En miljon skandinaviska besökare hade krävts för att filmen skulle gå ihop. Hittills har man inte nått hälften - och det är den svenska publiken som sviker.

Maria Bonnevie har fått mycket beröm för sin insats i ”Jag är Dina”, men den svenska publiken har ännu inte intresserat sig för filmen. 
FOTO: COLUNBIA TRISTAR

Maria Bonnevie har fått mycket beröm för sin insats i ”Jag är Dina”, men den svenska publiken har ännu inte intresserat sig för filmen. FOTO: COLUNBIA TRISTAR

Foto:

Kultur och Nöje2002-04-10 00:00
"Jag är Dina" är den klart dyraste skandinaviska filmen någonsin - budgeten ligger på mer än 160 miljoner kronor. För pengarna har man satsat på en internationell ensemble med svensknorska Maria Bonnevie i huvudrollen som Dina, franske superstjärnan Gérard Depardieu som hennes make och en räcka engelska, danska och norska birollsinnehavare.
Före premiären sa filmens producenter att en miljon besökare i Skandinavien var ett måste för att filmen skulle gå ihop. Dit är det långt kvar. Producenten Axel Helgeland uppskattar att 250 000 norrmän och 150 000 danskar har sett filmen - men i Sverige har bara drygt 18 000 personer hittat till "Jag är Dina".
- Jag tror det har två förklaringar. Dels har vädret varit så bra i Sverige, dels fick den sämre recensioner där, särskilt i kvällstidningarna, säger Axel Helgeland.
Filmens huvudproducent är det danska bolaget Nordisk Film som nu riskerar att åka på en riktig stjärnsmäll i mångmiljonklassen.
Finns det då någon risk att ett misslyckande för "Dina" också slår undan benen för kommande skandinaviska storfilmer? Nej, säger Svenska filminstitutets vd Åse Kleveland:
- Det var inte länge sedan filmen hade premiär och det är för tidigt att döma ut den. Det enda man kan säga bestämt är något som alla som jobbar med film redan vet, nämligen att det är omöjligt att ha säkerhet, man tar alltid en risk när man gör film.
- Det är viktigt att man har en möjlighet att göra sådana här satsningar även i framtiden. Jag hoppas och tror att "Jag är Dina" inte påverkar de möjligheterna, säger Kleveland.

<b>Satsar på Cannes</b>
Axel Helgeland vägrar dessutom att räkna ut filmen redan. Filmen ska marknadsföras hårt på Cannesfestivalen, och han säger att romanen som "Dina" bygger på har sålt bra i länder som Frankrike, Tyskland, USA och Japan. Dessutom finns video- och dvd-marknaden.
- Och vi hoppas fortfarande på Sverige. Filmen riktar sig till vuxenpubliken och de filmerna har alltid ett längre liv på biograferna. Se på "En sång för Martin", den startade också svagt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!