Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

DiCaprio i tankeexperiment

Batman-regissören Nolans nya film är en tekniskt virtuos gastkramare, som i inspirerad science fiction-stil varierar storkupphistoriernas välkända inslag.

Foto: Melissa Moseley SMPSP

Kultur och Nöje2010-07-24 03:00

Som andra filmer av Nolan, främst Memento och Insomnia, är det också en originellt utformad studie i manlig själsvånda. Det finns alltså en tragisk mänsklig kärna i det kallhamrade rafflet. Det är lysande underhållning, som förmodligen kommer att bli en långlivad kultfilm.

Det handlar om godartat industrisabotage. I huvudet på en pamp i energibranschen ska en viss idé omärkligt placeras genom intrång i personens drömmar. Detta är "inception", på svenska ungefär att få en tanke att börja bli till. Ledaren för den här blandningen av inbrott och hjärntvätt är expert på att manipulera folks drömmar för att stjäla industrihemligheter. En framtidens kassaskåpssprängare, som gör inbrott i folks psyke.

Han bär på stora skuldkänslor, knutna till sin älskade frus död, och har svårt med både minne och verklighetsuppfattning. Inbrottsexperten är alltså själv det stora riskmomentet i situationen, som dessutom ska rentvå honom från mordmisstankar och ge honom livet åter. Så mitt i den hårdkokta och knepiga, men inte obegripliga, historien finns några gripande scener om passion, osunda lyckodrömmar och behovet av att försonas med det förflutna, där Leonardo DiCaprio visar sin rika skådespelarbegåvning, närmast i samma stil som i Shutter Island och The Departed.

I perfektionistiskt gjorda bilder blandas verklighet, drömmar i drömmen, synvillor och förklädnader. Slagsmål i fritt fall, delar av Paris som vänds uppochner och det undermedvetnas framträdanden visas med omväxlande stark ångestladdning, våldsam rörelseenergi och förbluffande kolossaleffekter. Hårdkokta kvickheter ger avspänning mitt i spänningen, och påminner om att industrispionens livsdrama också liknar 1940-talets amerikanska deckare om privatdetektiver, kriminella och obalanserade kvinnor.

Men bilderna, fulla av mäkta imponerande insatser av scenografer och tricktekniker, har främst det som brukar beskrivas som mardrömmens eller hallucinationens skärpa, plötsliga skiften i tid och rum och deformationer av verkligheten. Som i Kubricks The Shining eller Polanskis Repulsion.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!