Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Det visar sig väl med tiden

Visst är ändå livet fantastiskt. Hur gammal och erfaren man än blir så väntar ständigt nya överraskningar och det kommer nya kunskaper att insupa. Själv återkom jag ganska nyligen från en sen semester och konstaterade att jag hade fått eller skulle få inte mindre än tre nya chefer; en var redan där, en var på inskolning (av sitt barn alltså...) och en tredje var på gång.

Foto:

Kultur och Nöje2008-09-03 03:00
Min arbetsplats, som under decennier varit en sketen informationsenhet, har nu produktutvecklats till kommunikationsavdelning och kommer snart att upphöjas till verksamhetsområde med en informationsenhet och en presstjänst. Eller heter det pressenhet....? Ja, herre gud, det är inte alltid lätt att hänga med i svängarna men det visar sig väl med tiden. Därmed har vi inte längre en informationschef utan en kommunikationschef i ledningen för verksamhetsområdet kommunikation. Visst låter det mycket bättre, klarare och begripligare än det där gamla träliga "Info". Om det är mycket bättre visar sig väl med tiden. Den nye kommunikationschefen medförde också helt ny kompetens, som vi aldrig har haft förut och som generaldirektören har saknat. Kompetensen gäller "varumärkesförflyttning" och handlar - såvitt jag begriper - om att förflytta det verk jag jobbar i, från sista platsen i sådana där årliga mätningar av allmänhetens värdering av olika myndigheter till en MYCKET bättre placering; tätklungan är nog ambitionen, misstänker jag men det visar sig väl med tiden. Exakt vad man gör när man varumärkesförflyttar vet jag ännu inte men jag ser fram emot att lära mig. Ett helt nytt fält av kunskap, vetenskap, åtgärder, handgrepp och insatser öppnar sig framför mig. Man blir aldrig för gammal för att lära sig något nytt och nu handlar det om "proaktivitet och satsning på att i högre grad ta kontroll över den externa bevakningen av verksamheten". I vilken mån de som står för den externa bevakningen (massmedierna) är med på noterna visar sig väl med tiden. Samtidigt som verksamhetsområdet kommunikation startar sin varumärkesförflyttning har generaldirektören berättat att "världens mest välrenommerade konsultbolag", McKinsey&Company städslats för att göra en bred översyn av hela asylprocessen. Generaldirektören tycker att vi är värda det allra bästa som finns. Bolaget arbetar med en modell som kallas lean production (mager produktion) som lär ha utarbetats inom bilindustrin. På bolagets hemsida försäkrar de att de bara tar sig an uppdrag som de bedömer kommer att leda till väsentliga och varaktiga förbättringar för klienterna (I det här fallet tror jag "klienterna" avser de som betalar McKinseys och inte de asylsökande). Förbättringar som innebär att man får ut mer av mindre (resurser nämligen). En sida på McKinseys webbplats, handlar om hur den magra produktionen kan appliceras på den offentliga sektorn. Det illustreras med mappar som är hopklämda i ett skruvstäd. Jag vet ju att det fanns kollegor som blev upprörda när en tidigare överdirektör hävdade att en asylansökan borde hanteras som en bygglovsansökan. Det kan ju hända att det finns folk som blir upprörda när asylansökningarna börjar behandlas som bilar men håll med om att det är spännande. Tidigare har jag nog emellanåt funderat på att ta ut pension i förtid men med denna framtid vill jag att jobba tills jag blir 100. Jag måste ju få veta hur det går med varumärkesförflyttningar och asylprocesser. Och det visar sig väl med tiden.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!