Det har sagts bättre förr
THE MACHINIST**Filmstaden
Christian Bale gör en svårförglömlig insats i svarta thrillerdramat "The machinist". FOTO: SCANBOX ENTERTAINMENT
Foto:
Christian Bale gjorde i princip sitt livs roll som tonårig krigsfånge i Spielbergs "Solens rike" och sedan som den kvinnohatande yuppien i "American Psycho". Här får han chans på sitt livs roll igen, som sömnlös, starkt underviktig fabriksarbetare som omväxlande ägnar sig åt förföljelsemani och verklighetsflykt. Bale är helt sevärd i sitt inlevelseladdade porträtt av en olycklig människa. Skådespelarens avmagring är dessutom ett förvandlingsnummer i högsta skolan ungefär som de Niros och Renee Zellwegers viktökning i "Tjuren från Bronx" och filmerna om Bridget Jones.
Och bildberättandet i Brad Andersons film är det heller inget fel på. Maskinistens oroliga psyke visas för oss i högkontrastiga bilder med starkt förtunnade färger, omväxlande mycket mörka och mycket ljusa. Hans försök att förstå sin egen situation, i form av stödord och gåtgissning på post it-lappar, ger en rafflande röd tråd åt filmens bild av hans fortgående psykiska sönderfall tills allt plötsligt står klart och han får frid.
Jätteproblemet med filmen är att den som sett "Psycho", "Repulsion", "The Shining", "Hide and Seek" eller någon av en massa videorysare omedelbart begriper vad det handlar om. Överraskningen anas tidigt och sedan händer det man väntar sig ska hända. "The Machinist" har ingenting att ge den som sett dessa pangfilmer. Den som inte sett dem har mest nöje av den här duktiga, snygga filmen, kompetent men ointressant.