Det blommar i grafiken också ...

Den blommande sommaren på Konstmuseet växer och berikas. Nu är grafikutställningen färdig, ett utsökt komplement till måleriet och gör den konsthistoriska vandringen mer fullständig.
Vi bjuds in till Floras följe.

Gudinnorna dansar i P G Thelanders Granatäpple från 1994. Både Venus och den italienska blomstergudinna Flora finns ibland dem, inspirerade av Boticelli.

Gudinnorna dansar i P G Thelanders Granatäpple från 1994. Både Venus och den italienska blomstergudinna Flora finns ibland dem, inspirerade av Boticelli.

Foto:

Kultur och Nöje2001-06-09 00:00
Också här börjas långt borta i historien, det äldsta verket är kopparsticket Bebådelsen, och här börjar alltså en berättelse om blomstermåleriet, då med sin djupa symboliska betydelse, vanligast är Maria tillsammans med de rena liljorna. Konstnär är Crispin van der Boeck som dog 1588.
Efter hand frigörs blomstren som vi nyligen berättat, de får ett annat värde, vi har de rika nederländarna som beställare och Wenzel Hollars Våren är ett lysande exempel. Rokokons Boucher visar hur blommornas mytisk-allegoriska symboler att tas tillvara på ett nytt sätt, här i ett ljuvt sammanhang som demonstrerar konstnärens skicklighet.
Carl von Linné, han får vara med, ( av Pierre Alix) här är också landskap och olika infallsvinklar på ämnet, från 1700-talet ännu ett tidstypiskt motiv, en lektion i botanik med ivriga elever samlade kring sin lärare. (Boissieu).
Innerliga, nära studier i Folke Gullbys penséer, här är den likaså suveräne falugrafikern Stig Borglind med bl a sina Flora Suecica och så Carl Larsson där de allestädes närvarande blommorna ger dekorativ inramning till barnen, här darrar sinnliga anemoner av Dufy och visas en underbart mjuk Odalisque av självaste Matisse.
Karl Axel Pehrson i svit, lätt surrealistiska bilder från hans Negalsor. På ett helt annat sätt har Karin Persson tagit sig an den lite drömaktiga stämningen, hon är trädgårdsmästaren som gick in på nya områden och gör täta, märkliga och kärleksfulla kompositioner.
Till utställningen hör en exklusiv donation från Eva Stockhaus med några av hennes verk från 60- och 70-tal. Några stockar hör också till gåvan.
Här kan man studera djup och svärtor och mjukt drivande skuggor i trägravyrerna, metoden att göra bilder är precis alldeles densamma som för flera hundra år sedan.
Av de nutida må nämnas en av våra största bildmakare, P G Thelander, i hans Granatäpple finner vi bland andra sköna gudinnor både Venus och Flora, de som han särskilt studerat hos sin Boticelli.
Så ännu en skön uppvisning i kunnigt och känsligt val ur den rikliga och rika grafiska samlingen på Konstmuseet.
Intendent Kerstin Holmer har ställt samman utställningen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!