Daun, jakt och slakt
RICKARD DAUN Weidmannsheil Galleri Kronan
Ett slaktoffer och konstnären Richard Daun. Foto: Titti Olovsson
Foto:
Konst
Kalla målningar med delar av kor. Klövar, horn, ben. Inälvor, mycket grått.
Livdjursfabriken står det på en byggnad, den som finns i Linköping och ser här ut som ett krematorium.
Det är ena delen.
Så finns här några broderade naturtavlor med djur, från det grövsta korsstygnsbroderi där konstnären klistrat in urklipp med djurmotiv, i högar, till petitpointverk som fångar en lyssnande hjort. Daun har satt korn på kroppen.
Fascinationen av jakt och död står klar. Naturens skönhet som omfattar dödandet är inringat. Han söker skärningspunkten mellan hyllandet av naturen och utnyttjandet av den.
Konstnären går själv in som ett slags villebråd.
Till det här får vi höra att i några målningar kommer färgpigmentet från mat.
Det är ändå inte äcklande, det är snarare ett intryck och en känsla som uttrycks, något om människans möjlighet att bestämma över liv och död, att både ta del av naturens skönhet och göra sig till herre. Att utstöta ett "weidmannsheil". Vildmannen.
Det finns en inspiration av Frances Bacon som Daun berättar om, man kan se det på ett kallt sätt, såväl färg- som formmässigt. De i konsthistorien välbekanta inälvorna har sin funktion tiderna igenom, men om man vill jämföre med just Frances Bacon så är det här något annat. Det besjälade och de starkt betydelsebärande organen fungerar inte på samma sätt här. Här är också utgångstankarna så väsensskilda, det är maktspel och social funktion, förhållandet jägare/slaktare/naturväsen som har betydelse.
Rickard Daun är från Linköping och hans verk har visats i området därikring de senaste åren, nu är de för första gången i Norrköping.
Daun är också musiker och han är angelägen om att föra in det i sina bilder, Fria konstellationen heter hans band. Det ska finnas med som ljud i utställningen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!