NORRKÖPING
Det är i samband med 25-årsfirandet av European Film Awards som det nya barnfilmspriset lanseras: The European Film Academy Young Audience Award.
Den 10 juni satsar Cnema därför på att fylla biografen med barn som får se nya europeiska filmer och tanken är att skapa en Eurovisionstämning med gäster och underhållning mellan visningarna.
- Det känns ärofyllt och spännande att få delta i ett arrangemang som främjar europeisk film för barn och unga, säger Johan Karlsson chef för Cnema i Norrköpings kommun.
De tre nominerade tävlingsfilmerna tillkännages i maj. De riktar sig främst till en publik mellan 10-13 år och utses av en kommitté med representanter för europeiska barnfilmsfestivaler. Men på Young Audience Day är barnen jury och röstar fram vinnarfilmen.
- Vi tycker att det här är en väldigt bra satsning som belyser vikten av att bredda barnfilmsutbudet i Sverige och Europa. Inte minst för åldersgruppen 10-13 år som ofta har svårt att hitta ny alternativ film som är gjord just för dem och inte hela familjen, säger Anna Serner, VD på Svenska Filminstitutet.