"Chocksoldatens" liv blir film
Som så många konstnärer dog han i förtid. Men Jackson Pollock hann bli en legend redan före sin död. Nu kommer filmen om "den moderna konstens chocksoldat".
Jackson Pollocks expressiva stil influerades av Jungs teorier om det undermedvetna. FOTO: PRESSENS BILD
Foto:
År 1929 började Pollock studera konst i New York. Under 30-talet kom han i kontakt med mexikansk muralmålning; hans arbete under den tiden var också influerat av Picasso, Miró och surrealisterna.
Under Roosevelts New deal-politik fick Pollock liksom många av hans kollegor en sorts statlig konstnärslön, men medan hans stil blev allt fastare i konturerna började hans själsliv svaja kraftigt. I början av 40-talet rekommenderades han av sina bröder, som han delade lägenhet med, att gå i terapi för att få bukt med sina depressioner och sin alkoholism. Men vad terapin framför allt bidrog med var insikter i C G Jungs teorier om det undermedvetna, något som Pollock skulle komma att utnyttja till mästerskap i sin konst.
<b>Dansade runt duken</b>
Den stil som skulle bli hans signum utvecklades explosivt från 1947. Pollock bredde ut duken på marken, mer eller mindre dansade runt den och droppade, slängde och vräkte ut inte bara färg utan också sand, glasbitar och annat.
- Med duken på golvet känner jag mig närmare, mer delaktig i målningen. På det sättet kan jag gå runt den, arbeta från alla fyra sidor och befinna mig i målningen, på samma sätt som de indianska sandmålarna, sa han.
Resultatet blev en sorts blandning av performance, undermedvetna val och slump. Det gav honom smeknamnet "Jack the Dripper" och USA en smärre konstrevolution. Tidningen Lifes berömda Pollocknummer bar rubriken "Är han den störste nu levande konstnären i USA?"
- Jag kan kontrollera färgens flöde. Det finns inga tillfälligheter, sa Pollock om sin stil.
<b>Offrade karriären</b>
- Den moderne konstnären kan inte ge uttryck för sin tidsålder, flygplanet, atombomben, radion, på ett formspråk från renässansen eller någon annan äldre kultur. Varje era finner sin egen teknik.
<b></b>
Men Pollocks inre demoner var inte lika lätta att blidka som konstkritikerna. Hans fru, Lee Krasner, var också konstnär men tvingades offra sin egen karriär för att hålla den drickande, vänsterprasslande Pollock över ytan. Hon slog igenom först efter hans död.
1955 slutade Pollock måla. Det var under en ensamresa till Paris som Lee Krasner väcktes av hotelltelefonen den 12 augusti 1956. Hennes man hade kört berusad, kört av vägen, slungats ur sin cabriolet mot ett träd och tagit med sig en medpassagerare i döden.