Byter Ica mot Skeppsholmen

STOCKHOLM (TT Spektra)
Ica-reklamen med den något förvirrade butikspersonalens små upptåg har blivit en succé i tv.
Nu lämnar Sanna Bråding den "såpan" för en roll i "Skeppsholmen", serien som ska ersätta "Rederiet" i SVT. Och hon blev till och med avtackad i reklamfilmen.
- Det har blivit som en liten familj, så det hade sett konstigt ut om jag plötsligt inte hade varit med och ingen hade sagt något, säger Sanna Bråding.

Sanna Bråding gör en av huvudrollerna i SVT:s nya dramasatsning "Skeppsholmen" som drar i gång på "Rederiets" torsdagstid den 3 oktober.
FOTO: PRESSENS BILD

Sanna Bråding gör en av huvudrollerna i SVT:s nya dramasatsning "Skeppsholmen" som drar i gång på "Rederiets" torsdagstid den 3 oktober. FOTO: PRESSENS BILD

Foto:

Kultur och Nöje2002-09-07 00:00
Alla som har sett TV4 och Kanal 5 den senaste veckan har kunnat se den senaste Ica-reklamen där personalen avtackar Sanna Brådings rollfigur med en matkorg, givetvis fylld med varor butiken har extrapris på den närmaste veckan.
- Jag har fått en ny roll i en riktig tv-serie, "Skeppsholmen". Glöm inte att se mig i tv, säger hon i reklamfilmen och lämnar butiken för sista gången.
Verkligheten och dikten har flätats i varandra eftersom det faktiskt är sant. Sanna Bråding, som också är känd från TV-serien "Tre Kronor" går från den omtalade reklamfilmen till en huvudroll i den kommande storserien "Skeppsholmen" som har premiär i SVT den 3 oktober.

<B>Roligt farväl</B>
Men det faktum att Ica genom sin reklamfilm i TV4 och Kanal 5 marknadsför ett program hos konkurrenten Sveriges Television har fått många på SVT att dra på smilbanden.
- Jag slutar med reklamen nu och det var ett kul sätt att ta farväl av den lilla epoken, säger Sanna Bråding. De reklamfilmerna har blivit som en liten serie, en följetong. Det har blivit små historier, där de har förälskat sig i varandra.
Reklamen är skapad av manusförfattargruppen Tre Vänner; Johan Kindblom, Michael Hjorth och Tomas Tivemark, som ligger bakom tv-serierna "Svensson, Svensson" och "Cleo". Det har hittills blivit ett 40-tal filmer.
Nu fortsätter reklamfilmerna, men Sanna Bråding ersätts av en annan skådespelare.
- Det är alltid tråkigt att lämna ett jobb man trivs med och vi har haft fruktansvärt roligt tillsammans. Men det här är ett heltidsjobb och reklam är ändå reklam, säger hon.
Den nya serien "Skeppsholmen" ska sändas på "Rederiets" tid på torsdagskvällarna. Därmed är förväntningarna höga.
Dramaserien utspelar sig på ön med samma namn i centrala Stockholm där båtvarv samsas med museer, restauranger och, i serien, en webbyrå som Sanna Brådings rollfigur Siri, startar med kompisen Anna (Kirsti Torhaug) i det första avsnittet.
- Det är samma sändningstid, som "Rederiet". Men det är det enda gemensamma. Vi jobbar på ett helt annat sätt, med en helt annan story. Tror man att det är en ny "Rederiet" lär man bli besviken, säger Sanna Bråding.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!