Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Bostadsbyte med välarbetat känslotrassel

Två kvinnor, svikna och besvikna i kärlek, möter förändringar i sig själva och sina liv när de byter bostad över julen. Det blir en överraskande välskriven och oupphörligt rolig romantisk komedi, full av osentimental humor och kvicka repliker.

Kultur och Nöje2006-12-19 06:00
Cameron Diaz som egenföretagare i Hollywoods filmtrailerbransch är klart till sin fördel i spelscenerna där det gäller att få fram tragikomiken och den långsamma förändringen i hennes personlighet. Hon börjar som känslokylig arbetsnarkoman men tinar upp under umgänge med ensam tvåbarnsfar i engelskt stenhus.
I det sällskapet kommer hon bort från karriärlivet och ner på jorden. Jude Law som charmknutte och ansvarsmedveten far visar återigen det breda register som många engelska skådespelare har.
Stenhuset ägs av en journalist som hamnar i lyxvilla i Los Angeles. En lättsam, humoristisk kompositör kommer osökt in i hennes liv och hennes självförtroende byggs upp rejält. Kompositören spelas i fin mjuk stil av Jack Black i ett talangfullt avsteg från hans vanliga grova buskisstil.
Dessutom sprider hon livsglädje hos grannen, en f. d. filmförfattare, änkoman i 90-årsåldern. Han lär henne uppskatta 1940-talets klassiska filmkomedier, som uppenbart är allmän förebild för den här filmen. Som kontrasteffekt fungerar Cameron Diaz självupptagna sätt att sammanfatta sitt livs känslotrassel i samma förenklade fraser som hörs i filmtrailers berättartexter.
Frånsett det självmedvetna inslaget i regin är filmen snygg och proffsig, med ett romantiskt lyster över det mesta som främsta stilmedel.
Med salta och hjärtknipande inslag berättar Nancy Meyers om att bejaka förändring och om att kunna ta emot det som saknas i ens liv när det väl erbjuds.
Humorn är aldrig låg och bottnar i ett allvar som glimtar fram ibland. Det är nog Meyers bästa film efter Galen i kärlek och Vad kvinnor vill ha, drivna farser visserligen men utan den här filmens mognad.
Film
THE HOLIDAY
Filmstaden
Betyg: * * * *
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!