Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Betongnatt med självparodisk svartsyn

Simo och hans storebror hänger lite i "Betongnatt". Det får ödesdigra konsekvenser.
Foto: Folkets bio

Simo och hans storebror hänger lite i "Betongnatt". Det får ödesdigra konsekvenser. Foto: Folkets bio

Foto: Folkets Bio

Kultur och Nöje2014-03-19 08:43

Detta är sorgligaste sortens fiasko. En allvarligt menad film som faller på överdriven, nästan självparodisk svartsyn, överarbetade bilder och torftigt manus som inte hittar rätt uttryck för sorg, förvirring och förtvivlan. Syftet är uppriktigt menat. Resultatet dör framför åskådarens ögon.

Det handlar om en hygglig, omogen, osäker tonårspojke som ställs inför vuxenvärldens skrämmande och svårbegripliga attityder. Han söker bekräftelse av sin beundrade äldre bror, en kriminell. kvinnoföraktande machotyp. Modern dricker och fantiserar om ett annat liv. Grannen är en homosexuell skönhetsälskare som fotograferar pojkar. I en sån omgivning är det inte lätt att välja en egen livshållning. Och när valet är gjort får brodern ta konsekvenserna.

Brödradramat slutar grymt tragiskt i klassisk stil. Men slutet har ingen riktigt övertygande grund i händelseförloppet. Regissören verkar mest ha velat spetsa till situationen med maximal dramatik. Om det är så även i förlagan, en roman av Pirkko Saiso, vet jag inte. I övrigt gillar Honkasalo, mest känd för dokumentärfilmer, överdrivet svårmodiga tonfall och mardrömsvisioner, samt dystra bilder av regnig slum i Helsingfors nattetid. De svartvita bilderna glänser av hårda ljusdunkelkontraster. Honkasalo gillar Orson Welles-filmer och härmar dem omdömeslöst.

För svenska åskådare ligger det nära till hands att tycka att alltihop sades bättre i Barnens ö, endera P. C. Jersilds roman eller Kay Pollaks film. En annan, bättre variation på den slitna och eviga historien om hur det känns att förlora barndomens oskuldsfullhet och möta det svåra vuxenlivet ensam.

BETONGNATT

Cnema

Regi: Pirjo Honkasalo

I rollerna: Johannes Brotherus, Jari Virman, Anneli Karppinen m.fl.

2 klappor

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!