Berättelse som behövs
Hans Fiskarens garn utspelas på några roslagsöar som befolkas av fiskaren Gösta Blombeck och några fler enslingar, två "tribader", en katt, en hund och småningom en kyrkvaktmästare. I början gör författaren chock på läsaren med ett bildspråk så exakt och glimrande att det hotar berättandet. På de första sidorna beskrivs hur "solkulan smälte ned i fladen", hur takets "ögon" som är kvistträt ter sig i olika dagrar, hur det "glöder i kattens tuvor borta på pinnsoffan. Och reporna kom fram, på bordsskivan och på gubbens händer". Jag blev både fascinerad över bildspråkets precision och orolig: detta är farligt anspråksfullt, det går aldrig väl. Och det fanns en konflikt mellan naturbildernas kraft och skönhet och inomhusbildernas solkighet, skitighet, ålderdom, rentav stympning. Gösta Blombeck förlorade det mesta av högerhanden av ett infekterat tordmulebett under fågelfångst med fadern. Vad gör denna högstämda naturlyrik hos berättaren intill dessa mänskliga öden som söker sitt uttryck ur ren språklöshet? Småningom kantrar berättarpositionen, under viss fortsatt adjektivsjuka, dock mot ett genuint intresse för centralpersonen. Det blir gott om antydda och uttryckta perversioner men lika gott om en skuld- och skamtyngd moral: det går inte att säga att Gösta och grannen Alvar Löt är likgiltiga för att sexualitet också frambringar barn. Den frågan går på livet för Alvar, vars dotterdotter är den enda varmt känslomässiga kontakten för Gösta, förutom katten. Deras vänskap handlar om att teckna fåglar och den mytiska vågmären eller sillkungen, som i norsk fiskartradition föregår god sillfångst men här ges motsatt innebörd. Det dunkande miljöhotet flimrar ofta förbi, men just så: anekdotiskt, förstrött. Det finns ofta en burlesk ton, men berättelsen slutar som tragedi. Det desperata våldet motiveras psykologiskt i berättelsen och ställer frågor - så långt nu en roman, denna "maskin" som postmodernismen sa, kan göra det - om "arvsskuld", föräldraansvar, barndomens förtätade känslobygge. Jag märker att jag sett en moralisk/psykologisk berättelse, inte en actionthriller eller ett mustigt stycke roslagsrealism. Det är en av säkert ett dussin tänkbara läsarter och man kan lägga uppmärksamheten på många olika sekvenser. Brukar inte det vara kriteriet på ett rikt romanbygge hos en lite brådmogen men hela tiden självkritisk och självkorrigerande berättare ?
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!