Batra skyms av marknadsföringen
DAVID BATRAVän av ordningBokförlaget DN
Foto:
Att idén inte är hans egen förstår man av förordet där han säger att "har man tramsat i TV minst en gång får man skriva en bok". Till skillnad mot förr "då man först skrev en bok och sedan fick tramsa i TV".
Bokförlaget DN är känt för att ge ut roande men oförargliga böcker. Visst kan man bli road av den här om man vill veta vad folk tyckt om Per Oscarssons kalsonger i Hylands hörna eller Robinson eller Magnus Härenstams "fjollerier i Jeopardy". Eller om man vill veta att det finns 800 000 hundar i Sverige och att de på 3 dagar skiter så långt som från Stockholm till Damaskus.
Själv är jag mer imponerad av bokens marknadsföring. Att våra TV-företag är öppna för lobbying vet vi ju. Den sångare som "släpper" en skiva sjunger genast (gratis) i TV. När kommersiella krafter vill ha in proffsboxning i Sverige råkar SVT sända 90 minuter om Ingemar Johanssons karriär. Och den kulturyttring som är tillräckligt oförarglig och har skickliga lobbyister bakom sej finns det alltid plats för i Go´kväll.
Därmed inget ont sagt om David Batra. Att han kan skriva visar han i sitt förord och i sina alltför få kommentarer i den här boken. Man skulle gärna se honom på ett förlag där han kan säga något viktigt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!