Baltic snart i hamn

Stolarna är designade av Åke Axelsson och trägolven kommer från Sorsele. Under fyra år har Sune Nordgren lett uppbyggnaden av det brittiska centret för samtidskonst - eller konstfabriken som han gärna säger - Baltic, som invigs i sommar.

Kultur och Nöje2002-04-06 00:00
Entusiasmen är smittande. Lars Nittve är inte den enda svensken som lotsat fram ett viktigt konstcentrum i Storbritannien. Efter att ha hört Sune Nordgren presentera Baltic på konstmässan i Sollentuna vill man genast boka biljett.
Det enda, möjligen, han verkar ha att invända emot är i så fall det något missvisande namnet. Han berättar om ett samtal från den litauiska ambassaden där man gladdes över att baltisk konst, dem ovetande, skulle få sin egen plats i England.
- Men jag tröstar mig med att Louisiana ligger i Danmark och att det verkar gå bra ändå.

<b>Konstverkstad</b>
Baltic ligger fjärran alla baltstater i industriorten Gateshead utanför Newcastle i norra England. Det är ett snart färdigt regionalt konstcentrum med gallerier, restauranger, välutrustat medialaboratorium och inte minst konstnärsateljéer som byggts in i vad som tidigare var en över 40 meter hög gammal kvarn och spannmålssilo, Baltic Flour Mills.
Det är tänkt att vara ett konstlaboratorium lika mycket som utställningslokal. Besökarna går in gratis. Konstnärer, där jobbande eller besökande, inbjuds till ett särskilt bord i restaurangen (rabatterat) för att underlätta viktiga möten och utbyten.
Att översätta projekt Baltic till svenska går inte men Sune Nordgren försöker ändå:
- Det skulle vara som att bygga ett jättelikt konstcenter på Hisingen i Göteborg ungefär.

<b>Negligerat</b>
England beskriver han som det kanske mest centraliserade kulturlandet i Europa där i princip allt kretsar kring London, där också de stora kultursatsningarna traditionellt gjorts. Gateshead och Newcastle tillhör det gamla industrilandet som en gång försörjde sig på kol, stål och färjenäringen och som negligerades djupt under hela Thatcherregimen.
Där har nu drygt 600 miljoner kronor satsas på ett samtida konstcentrum i världsklass, pengar som till stora delar kommer från det nationella lotteriet, brittiska motsvarigheten till svenska Tipstjänst. Tändningen av den katalanska konstnären Jaume Plensas ljuskonstverk för några år sedan markerade något av ett konstnärlig starktpunkt, ett slags signal om att här ska det hända. Bland de människor som spända samlats utanför spannmålssilon fanns också de lokala labourpolitikerna. Upplysningen om att den starka ljusstrålen syntes på himlen ända ner till London fick dem att sträcka på sig litet extra.
- Om vi låg i London skulle vi få anpassa oss och konkurrera med de andra. I Gateshead har vi en total frihet men också ett ansvar att ta hand om regionens intressen, säger Sune Nordgren.

<b>Bokaktuell</b>
För egen del är han inne på det femte året som chef för Baltic vars komplicerade byggnadsprocess gjort att öppningen blivit framflyttad i nära två år. Efter att under sin karriär jobbat med konst på många sätt (konstnär, curator, programledare) men också som konsthallchef i Malmö och chef för det internationella Iaspis i Stockholm fick han i hård konkurrens jobbet att bygga upp Baltic. På bokhandelsdiskarna i Sverige ligger nu hans purfärska bok "Tankar om konst". Han hoppas stanna i Gateshead ytterligare några år, för att få se Baltic komma förbi den inledande smekmånaden som han säger.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!