Ann kan fibrer från trä och ull
ANN UDDIN Galleri Kronan Måleri, skulpturer
Det vi nu får se är till övervägande del objekt i papier-maché, här är det alltså träfibrer från papper som är bas.
De lätta figurerna har med kroppar eller delar av kroppar att göra - om än stiliserade till utdragna smala former som kan utmärkas med karaktäristiska hållningar - alla vet väl vilken böj en majorska kan ha på ryggraden?
Ibland är det en torso, ibland ett par vridna vingar, allt i det här lätta materialet som har blandats med pigment till avsedd styrka och smak, det kan se ut som terrakotta, som brons eller som järnsmide.
- Det där känner jag med fingertopparna, säger Ann Uddin. Det går inte att tala om hur man gör, det är intuitionen som säger när det är rätt och färgen stämmer med formen och materialet, vilken tyngd det ska ha.
Ann Uddin använder sig också av smyckerier, vacker koppartråd kan var virad runt halsar och midjor, dekorativa fjädrar från vaktlar, illustrande ljud som "en hojt i viken" eller "en joddlare i viken". Lättsamt, avspänt, lekfullt.
Tidningsfibrer - rivna i jämna remsor som vävts samman till stora underlag för målningar. Själva "pannån" tävlar med bilden i uppmärksamhet och det är fråga om vilken del som vinner - nej, måleriet är inte det märkvärdigaste i Ann Uddins värld, motiven är hukande eller sträckta kroppar och det är habilt men inte särskilt upphetsande. I mer flödande oljor kan man finna djup och rörelse, men de svalare målningarna ser mest ut som skisser.
Istället är det objekten som har spänst och sväng, några lite hemlighetsfulla väsen som bär budskap och de är mycket trevliga att möta.
Det nyaste i Uddins bildvärld är plåt och i kombination med pappersmassa. Plåten är skönt enkel och särdeles kraftfull i sitt jämnmörka grå, använd till sköldar laddade med symbolik. Materialet kan komma att föra Ann Uddin in på nya upptäckter som man ser fram mot att få följa.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!