"Amerikas bästa konstnär"
1968 hade Martin Puryear sitt livs första separatutställning på galleriet Gröna Paletten i Stockholm.Först fyra år senare fick han ställa ut i USA, där han nyligen korats till landets bästa konstnär.
"I dag har hoppet om att konsten kan förändra politikens dagordning mattats, och ismer och grupperingar spelat ut sin roll. Vad som räknas är de halsstarriga talanger, för vilka det lyriska och privata betyder mer än det kollektiva. För sådana konstnärer är skönhet, befriad från kliché, konstens högsta mål. Ingen representerar dem bättre än Martin Puryear."
Vad syftar han på?
I första hand Martin Puryears totala brist på intresse för att anpassa sig till rådande trender. Under årens lopp har han envist hållit fast vid sitt hantverksbaserade skulpturarbete i enkla material som trä, ståltrådsnät och tjära, också under 1990-talet då många afroamerikanska konstnärer valde att göra social konst om sitt ursprung.
<b>Okunniga bedömare</b>
Men Robert Hughes syftar också på processen, på hur konstverken blir till. Martin Puryear jobbar långsamt när han skapar sina verk. De byggs upp inifrån och ut, är ofta självbärande i konstruktionen och har inte sällan en naturgiven form som utgångspunkt. Hans "Stege för Booker T. Washington" exempelvis, är tillverkad av en rönn och har fått behålla det ursprungliga trädets fulla höjd. Stammen är delad vertikalt, och fotstegen tillverkade av trädets grenar.
- För mig är skulptur mer en aktivitet än ett resultat i form av en produkt, säger Martin Puryear.
Men medan han själv anser att handens arbete är viktigt i skapelseprocessen - "vår tid har skilt hantverket från intellektet. Konsekvensen är att vi alltmer sällan tänker med och genom materialen som vi jobbar med", säger han - ser han den inte alls som nödvändig för att göra konst.
- Mycket av konsten i dag är konceptkonst som helt och hållet bygger på idéer. Och många gånger fungerar det bra, tycker Martin Puryear, ovillig att ge några exempel.
Som kommentar till dem som imponeras av hans hantverkskunnande - och hans förmåga att lära upp de assistenter som jobbar med honom i verkstaden på gammaldags lärlingsmanér - säger han bara:
- I jämförelse med en hantverkare kan jag ingenting om material. Men de som bedömer min konst kan ännu mindre. Därför imponeras de av minsta lilla.
Medan Martin Puryear fortfarande är okänd för de flesta i Europa, är han i USA en folkkär megakändis som gjort offentliga utsmyckningsuppdrag över hela landet.
Man kan diskutera om skälen är divalater eller blygsel, men under den pågående utställningsturnén har han konsekvent vägrat ställa upp på pressintervjuer liksom att medverka i bild. Däremot föreläser han alltid i anknytning till museernas vernissager. Då visar han sin "Meditation i en björkskog", en buddhaliknande figur utan armar och huvud som 1996 gjordes för en av Marika Wachtmeisters skulpturutställningar i Wanås.
<b>Nära Sverige</b>
Av presentationen framgår att hans relation till Sverige efter studieåren i grafik på Kungliga Konstakademin fortfarande är stark. Och ambivalent.
- I södra Sverige finns många, mycket gamla, hus med fantastiska vackra halmtak som bara ett fåtal hantverkare klarar av att lägga i dag, säger Martin Puryear och beskriver utförligt hur tekniken fungerar.
Att hitta en svensk hantverkare som var villig att klä hans meditationsfigurs timrade underrede med halm gick emellertid inte.
Svenskarna sade bara, det går inte. Det där är ju inget tak. Jag fick söka mig till Holland för att finna en hantverkare som såg uppgiften som en utmaning.
<B>Martin Puryear</B>
Född: 1941 i Washington
Aktuell: Av Time Magazine utsedd till USA:s bästa konstnär. En separatutställning visas på Des Moines Art Center, Iowa, till och med den 14 april.
Offentliga verk: "Meditation i en björkskog" 1996, Wanås, Skåne. "Bearing witness" 1994-98, i regeringskvarteren, Washington D.C., USA. "North Cove pylons" 1992-95, Battery Park nära före detta World Trade Center, New York. "That profile" 1997-99, intill museet Paul Getty Center, Los Angeles.
Född: 1941 i Washington
Aktuell: Av Time Magazine utsedd till USA:s bästa konstnär. En separatutställning visas på Des Moines Art Center, Iowa, till och med den 14 april.
Offentliga verk: "Meditation i en björkskog" 1996, Wanås, Skåne. "Bearing witness" 1994-98, i regeringskvarteren, Washington D.C., USA. "North Cove pylons" 1992-95, Battery Park nära före detta World Trade Center, New York. "That profile" 1997-99, intill museet Paul Getty Center, Los Angeles.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!