Allt mellan sinnlighet och bråddjup
De Geerhallen NorrköpingNorrköpings SymfoniorkesterDirigent: Vasily PetrenkoSolist: Klara Ek, sopranMusik av Mozart och Mahler
Sopransolisten Klara Ek fortsatte sedan Amadeus-sjoket med två arior. I Vado, ma dove fick vi höra hennes vilsamma och behagliga stämma i jämna löpningar och vackra färgningar. Texten satt där den skulle dessutom. A questo seno deh vieni sjöngs med raka linjer, rent och fylligt med tydliga konturer.
Mer Mozart blev det med hans 32:a - knappast någon kioskvältarsymfoni, men okomplicerad och trivsam. Orkestern spelade med aningen tunn klang men tillräckligt galant för att kännas trovärdig.
En rejäl symfonisk kick blev det med Mahlers stora och mäktiga Symfoni nr 4. I fyra brett upplagda satser, den fjärde med sopransolist, tar vi oss igenom ett spektrum av musikaliska beståndsdelar. Första satsens inleddes aggresivt med blixtsnabba vändningar. Den expressiva andra satsen fick en tillspetsad tolkning som hjälpte musiken att kännas aktuell. Tredje satsen, ett ljuvligt adagio, spelades med mättade klanger farligt nära dikeskörning. Dock tippade det aldrig över. I den sista satsen visade solisten Klara Ek hur man kan deklamera klangskönt även på höjden. Här hade hon mer bett i rösten än vid Mozart-ariorna, ändå lyckades hon hålla sig kvar på nästan visartad skönsång, hela tiden med bibehållen värdighet i sången.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!