Allt ljus på barnen
STOCKHOLM (TT Spektra)Barnstjärnorna tar allt större plats i skivbranschen.På lördag ska tio nya artister visa upp sig i "Lilla Melodifestivalen".- Det är klart att vi tittar efter talanger, säger Peter Hart på skivbolaget Universal.
På lördag hålls "Lilla Melodifestivalen". En tävling som skivbolagen håller koll på i jakten på nya talanger. FOTO: JONAS EKSTRÖMER/PRESSENS BILD
Foto:
- Det är jättekul att barn får någonstans att visa upp sig. Jag hoppas på att bli upptäckt, men annars får jag fortsätta skicka in till tävlingar och se vad som händer, säger Patrik Olsson, 12, från Täby som tävlar med "Sommarsol".
Frida Jansson, Julia Gustafsson och Sofia Beckman, 12 år från Uttran, bildar gruppen Vänner och satsar allt på musiken.
- Vi tränar dans och sång nästan varje dag och har skrivit massor med låtar. Helst vill man att något skivbolag ska nappa, säger Julia.
För Sofie Larsson som vann förra årets lilla melodifestival, "MGP junior" som programmet hette då, gick drömmen i uppfyllelse. Hon fick en hit med låten "Superduperkillen" och släppte ett album på Universal. Peter Hart på Universal, är en av dem som letar nya förmågor i startfältet på lördag.
- Redan där kan man se om det finns exceptionell talang. Framförallt för att hitta någon man kan jobba med på lång sikt.
Han håller fortfarande kontakt med Joel Andersson som kom trea förra året.
- Han skickar demos till mig och jag ger feedback. Jag ser en väldig talang i honom, men det betyder inte att han måste prånglas ut direkt bara för att han synts i tv. Jag tror mer på honom än så.
I en tid när nedladdningen på nätet ökar har barnfamiljen blivit en allt viktigare målgrupp för skivbranschen. Barnartister som Emma, Bubbles och Play marknadsförs direkt till yngre köpare genom massiv tv-reklam, och tv-program som "Popstars" och "Fame factory" skapar nya idoler på skolgårdarna.
Schlagerkungen Bert Karlsson är redan igång med att starta "Fame factory junior", ett slags talangkollo för barn som avslutas med en stor final liknande "Lilla Melodifestivalen". Det är ingen tvekan om varför han gör det.
- För att sälja skivan så klart. Det här är inget ideellt arbete. Det finns ett otroligt intresse för den här typen av program.
Av de som såg "MGP junior" förra året var det 25 000 personer som köpte samlingsskivan. På skivbolaget Emi, som står bakom årets samling, hoppas man nå den magiska guldgränsen, 30 000 exemplar.
- Förra året var evenemanget helt nytt. Nu vet barnen vet vad det är och går och väntar på programmet, säger Per Sandin på Emi..