Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Åkeson i Lindö med en glädjesång

MATTIAS ÅKESON
En sång till glädjen
Galleri Kronan

Mattias Åkeson fångad under Kulturnatten med en av fotografierna från Lindö i bakgrunden. 
FOTO: NICLAS SANDBERG

Mattias Åkeson fångad under Kulturnatten med en av fotografierna från Lindö i bakgrunden. FOTO: NICLAS SANDBERG

Foto:

Kultur och Nöje2004-09-30 06:00
Vi ser en rad foton från 70-talets mest trista del av Lindö, bilder monterade på ek, en omsorgsfullt tillvaratagen symbolik som i sammanhanget kan ha med soliditet, folkhemsbas och/eller geografisk tillhörighet att göra. Lindö har sina ekbackar. Eken, får man veta i ett blad på galleriet, har stark religiös betydelse, hyllades i Nazityskland, eklövet har använts som hedersmärke och så vidare.
Att montera bilderna, de både ödsliga och ödesmättade trista vyerna över det nybyggda 70-talstillägget till idyllen vid Bråviken, på trä lägger inte något extra till bilderna, vi ser det vi ser.
Det är mycket som måste berättas om den här installationen, om den här inredningen av Galleri Kronan.
Det krävs ord. Det vi ser är ju fotografierna, en film som går på tv och en på en vägg. Hänvisningar ges till poeten Schiller, till dagens EU som fått sin musikaliska inramning av Beethovens An die Freude. En av filmerna handlar om en repetition av verket.
Åkesson som växt upp i Lindö, hänvisar till en norsk sociolog som beskriver ordet arbetslös, berättar om 60-talets "Negerbyn" i Lindö, drar linjer från begrepp som lika gärna skapar diktatur som demokrati, i olika länder.
Mattias Åkeson har utbildats vi konsthögskolan i Bergen, i Norrköping har vi mött honom som lärare på Konstskolan och som medlem i gruppen gutengut, en gång kallad "konstens pojkband". Pojkar, tre från Norge och så Mattias, talar mycket om överraskningar, nya former för att diskutera politik. Kontakter har odlats med Campus, med Integrationsverket, med Konstmuseet under utställningen Mönstring. Den här lilla utställningen på Kronan är Mattias Åkessons första egenutställning.
Vad gruppen vill säga kan man fundera över en lång stund. Vad Mattias Åkesson vill säga på Galleri Kronan är inte enklare. Att han tecknar en brytning i tiden då Lindöblev tillgängligare hr en speciell tyngd i Norrköping. Att han lägger fram An die Freude som en kommentar till EU-sammanghanget, det överstatliga samhällsbygget eller vad det kan vara, kan man också fundera länge över.
Jag ställer frågor, säger en del konstnärer, ger inga svar.
Jag får väl säga detsamma.
Tacksam för att någon åtminstone ställer frågor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!