"Åk inte till London" ? en klockren historia i af Klintbergs nästa

Har ni fått tipset "Åk inte till London"? Är den berättad av en bekant som hade en släkting som hade en vän - en kvinnlig - som själv fick ta emot varningen från en man med arabiskt utseende?

Efter ”Råttan i pizzan” och ”Den stulna njuren” jobbar folklivsforskare Bengt af Klintberg med en tredje bok.
FOTO: PRESSENS BILD

Efter ”Råttan i pizzan” och ”Den stulna njuren” jobbar folklivsforskare Bengt af Klintberg med en tredje bok. FOTO: PRESSENS BILD

Foto:

Kultur och Nöje2001-11-01 00:00
Helt klart en vandringshistoria, enligt folklivsforskaren Bengt af Klintberg som hört flera versioner och börjat samla dem till sin kommande och tredje bok med moderna myter och vandringshistorier, "Glitterspray".
I Piteå sprang en hårfrisörska ikapp en man med arabiskt utseende sedan han glömt en plånbok med en stor summa pengar i hennes salong. Som tack ville han ge henne en hundradollarssedel i belöning, men när hon vägrade ta emot pengarna gav han istället ett tips: "Åk inte till London den 19 oktober".
Från Dalarna kommer en liknande historia, men utan datumbegränsning, om en hårfrisörska i Hofors vars kund, en man med arabiskt utseende, glömde en tjock plånbok.

<b>Osannolikt avslöjande</b>
En annan dalavariant handlar om en ung kvinna i Stockholms tunnelbana som till skillnad från övriga passagerare ger en tiggare, en mörkhyad man, pengar. Den tacksamme mannen säger att hon är den första som brytt sig om honom och i gengäld vill han ge henne ett tips: "Åk inte till London".
- Den tidigaste versionen kommer från London. Den handlar om en kvinna som betalar mellanskillnaden åt en arabisk man som inte har tillräckligt med pengar. Att den kommit till Sverige så snabbt beror förmodligen på att svenska ungdomar e-postat den hem, säger Bengt af Klintberg
Själv kan han inte tänka sig att det finns någon verklig grund till historien som förmodligen spridits i fler länder än Sverige.
- Det är rätt osannolikt att en terrorist skulle avslöja något sådant. Det är lite önsketänkande.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!