Sorgens svärta ger djup och mening åt glädjen

En bekant till mig som är ett riktigt premiärlejon på Stora Teatern berättade att han denna gång istället köpt biljetter till den sista föreställningen; klockan tre på eftermiddagen på nyårsafton.

Flygkaptenen Beverly Bass syns här i musikalens form styra sitt plan bort från Gander och mot ursprungsmålet Dallas. Med ombord har hon en ensemble som verkligen visar vad de går för under nypremiärkvällen på Stora Teatern i Norrköping.

Flygkaptenen Beverly Bass syns här i musikalens form styra sitt plan bort från Gander och mot ursprungsmålet Dallas. Med ombord har hon en ensemble som verkligen visar vad de går för under nypremiärkvällen på Stora Teatern i Norrköping.

Foto: Markus Gårder

Krönika2022-11-12 22:53
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nypremiär

Stora Teatern Norrköping 12 november

Come From Away

Manus/Musik/Text: Irene Sankoff, David Hein

Regi: Markus Virta

Kapellmästare: Mathias Lundqvist

Scenografi/Kostym: Magnus Möllerstedt

Musik: Stor orkester med bland annat fem mandoliner!

Skådespelare: Jesper Barkselius, Anna-Maria Hallgarn, Lisa Hu Yu, Kajsa Reingardt, Martin Uresch, Karin Oscarsson, m. fl.

När jag nu har sett nypremiären av musikalen "Come From Away" så kan jag utan tvekan säga att min bekant fattat ett klokt beslut. Ensemblens prestation på scenen sprängfyller nyårsfirandets fras om "Gott slut" med den cocktail av vemod, glädje, sorg, saknad och lust som hör ett årsskifte till. Publiken som lämnar Stora Teatern på nyåraftonens eftermiddag kommer kort sagt att vara sällsynt väl laddade för de kommande festligheternas känslosvall.

Föreställningen hämtar sin dramatiska nerv från den islamistiska terrorattacken mot USA den 11 september 2001. När de kapade flygplanen spred död och skräck i New York så stängdes luftrummet i USA och ett stort antal flygplan som var i luften på väg till USA omdirigerades till en tidigare jätteflygplats på en ö i Kanada invid den lilla staden Gander. Ett av planen var American Airlines flight från Paris till Dallas där Beverly Bass var kapten ombord. 

Anna-Maria Hallgarn är Beverly Bass i Östgötateaterns uppsättning. Vilket är en klok rollbesättning. Hon är en erfaren musikalartist med en driven röst som håller hög kvalitet i både sång och tal. Likt alla övriga skådespelare så agerar Anna-Maria Hallgarn i flera olika roller under föreställningen. 

Scenografen Magnus Möllerstedt och regissören Markus Virta har gjort ett kanonjobb. Som publik är man från första scenväxling med på att de tolv skådespelarna ena minuten är lokalbefolkning från Gander för att i nästan minut vara strandsatta passagerare från Mellanöstern, Afrika, USA och Storbritannien. 

En annan som måste ha gjort ett kanonjobb är översättaren Staffan Berg. Manuset är otroligt rappt och ordvitsigt.Jag har i och för sig inte sett någon ursprunglig kanadensisk eller amerikansk version av Come From Away. Men de snabba vändningarna på scenen kan inte ha varit lätta att försvenska på ett så njutbart sätt som vi fick uppleva inför fulla hus i Norrköping.

Föreställningen är en kollektiv prestation. Medlemmarna i ensemblen rör sig nästan oavbrutet fram och tillbaka på scenen; bytet av roller sker inför våra ögon. Beverly Bass tar av sig uniformsjackan och blir Annette, Jesper Barkselius är borgmästare, vänder sig om och är en sur amerikan som vill hem. Barkselius har en fantastisk kväll; det måste sägas. Lisa Hu Yu vill jag också lyfta fram lite extra. Hennes ansikte är med till hundra procent i allt hon visar på scenen. Stort att se. För att inte tala om den stora orkestern; vi ser och hör den i hundra minuter av hundra.

Av pandemiskäl fick Come From Away ställas in strax efter att Östgötateatern börjat att spela den 2020. Därav ordet "nypremiär." Stämningen i den i stort sett fullbesatta teatern var också väldigt pirrigt premiärig. Vi ville ha kul. Och vi fick ha kul. Men vi fick också gråta. 

Jag skulle säga att sorg är den starkaste känsla jag bär med mig hem trots att jag skrattat så att tårarna sprutat. Det är väl så det är- Sorgens svärta ger godhetens glädje djup och mening. Gott slut.

Karta: Östgötateatern Norrköping