Flappy Bird kom, spelades – och hatades.
Det gudsförgätna fjäderfäet som ska navigeras genom omöjliga rör-passager (för övrigt stulna från Super Mario Bros.) har drivit miljoner människor till vansinne.
Men när den vietnamesiske utvecklaren Dong Nguyen själv fick nog och tog bort mobilspelet från app-butikerna dök det lik förbaskat upp igen – på Blocket. En Iphone med Flappy Bird installerat (28 poäng i rekord för övrigt) kan fyndas för måttliga 15000 kronor. Som hittat alltså. Någon granskande journalist borde ta reda på hur stor marknaden för dessa dyrgripar egentligen är.
Och på tal om journalistik. Aftonbladet skrev om ett dödsfall till följd av spelet. En tonåring i USA skulle enligt artikeln ha stuckit ihjäl sin bror med kniv över ett Flappy Bird-rekord. Det hela visade sig vara en hoax och kvällstidningen tog så småningom bort texten. Men någon förklaring eller ursäkt till den helt felaktiga publiceringen kom aldrig. Ett så skrupellöst klavertramp påtvingar förstås frågan om allt görs med syftet att tjäna klick – och därmed pengar – på nätupplagan.
Filmproduktionsgänget Crazy Pictures rev upp och ner på halva Göteborg i den senaste Melodifestivaldeltävlingen. Ja, åtminstone i pausunderhållningsinslaget där specialeffekterna imponerade lika mycket som Glenn Hyséns skådespelarinsats imponerade lite. Norrköpingsbolagets skicklighet växer för varje projekt som genomförs och det är med spänning som jag följer deras kommande arbete.
Som en blixt från klar himmel släppte rysarspecialisten Stephen King i dagarna en uppföljare till mästerverket The Shining (sv. Varsel) från 1977. I den nya romanen, Doktor Sömn, får vi följa sonen Danny Torrance som efter svåra mödor överlevde sin pappas bärsärkargång på The Overlook Hotel i Colorados mest otillgängliga bergstrakter.
Det går fortsatt bra för svenskarna i Hollywood. Joel Kinnaman har precis gått upp som RoboCop och det ser ut att bli den blockbuster som filmskaparna hoppats på. Under tiden har Alexander Skarsgård skrivit på för att damma av Johnny Weissmullers gamla lian och svinga sig fram i en nytolkning av djungelsagan Tarzan.
Och till den svenska vita duken står det klart att Ted Gärdestads liv blir film. Föga förvånande är det teamet bakom Monica Z som ska ta sig an den sannolikt lite ömtåliga historien.
På tal om film har animerade Lego: The Movie gått in som etta på biotoppen. 49 miljoner dollar drogs in bara över öppningshelgen. Det här med produktplacering är ju knappast något nytt – tvärtom står det ofta för en viktig del av den moderna filmbudgeten. Men det senaste året har vi fått se filmer som kretsar uteslutande kring en produktplacering. The Internship var inget annat än en två timmar lång plugg för Google.
Marknadsföringseffekten för Lego-filmen lär kunna mätas direkt i småbarnsfamiljers hushållskassa. Bu eller bä för den här treden? Jag säger buä. I alla fall tills vidare.