Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Solljuset spelar i hängande glasskivor

Ljuset spelar i de hängande glasskivorna, där MonaLisa Brieditis överfört sina teckningar, tolkningar av musik.

MonaLisa Brieditis med sina tolkningar av musik, överförda till glasskivor, där solljuset spelar i glasets yta och färger. Utställningen visas på Konstforum.

MonaLisa Brieditis med sina tolkningar av musik, överförda till glasskivor, där solljuset spelar i glasets yta och färger. Utställningen visas på Konstforum.

Foto: Susanna Beskow Norgren

Konst2020-02-08 06:00

MonaLisa Brieditis från Stockholm ställer ut för första gången i Norrköping, med utställningen "Tecknad interpretation" på Konstforum. Här visar hon teckningar, och högbränt planglas, som hänger i fönstren och fångar solljuset.

– Jag är väldigt intresserad av musik, berättar MonaLisa Brieditis som samarbetar med tonsättaren och pianisten Eva Sidén med rötter i Norrköping.

– När hon jobbar i sin studio och sitter och repeterar och improviserar, då tecknar jag vad jag hör. Jag kallar det för tecknad interpretation.

Brieditis teckningar är en tolkning av musiken, med mycket rörelse. Teckningarna överför hon till fönsterglas. Det målade fönsterglaset läggs på en gipsbädd i en ugn för att få en struktur, som fångar ljuset. I en temperatur runt 800 grader smälter målningen in i glaset. Glaset målas med emaljfärgen och bränns i flera omgångar. 

– Det är en lång process, men det är väldigt spännande. Jag älskar att hålla på med det här. Det är ett hopplöst material, dyrt, skört, jobbigt att hantera – men jag älskar det, säger MonaLisa Brieditis.

– Det är som att man hänger upp teckningarna i luften, det är en hinna på något sätt, mellan mig och där ute. 

Ofta är det två lager glas, som är sammansmälta, ibland med metallfolier emellan, metaller som oxiderar ihop så det blir nya färger.

MonaLisa Brieditis har varit stipendiat i Grekland, där hon inspirerats av ikoner, och förgyllda kyrkorum, där ljuset rör sig när man rör sig i rummet, och i Paris, där hon tecknat när musiker där improviserat.

– Det är mina tolkningar. Jag är musiker också, fast med pennan.

I utställningen finns både tusch- och kolteckningar. 

MonaLisa Brieditis visar också små glasskulpturer, som sätts ovanpå slaggsten, kalksten eller sand.

– Glas är ju också sand, sand och soda, så det hänger ihop någonstans. Jag är materialfreak, som du märker, säger MonaLisa Brieditis.

När vi vandrar vidare i utställningen kommer vi till fler hängande glasskivor. Brieditis visar på bubblor i glaset.

– När solen lyser igenom blir det ett färgspektrum i rummet, som i kyrkorummet.

I det minsta rummet hänger de små ikoninspirerade verken, med en förspegling på baksidan, som på gamla speglar.

– När man tittar på de här möter du dig själv, säger MonaLisa Brieditis.

Utställningen visas på Konstforum från den 8 februari till den 1 mars. Vid vernissagen ger Eva Sidén en konsert.

Karta: Norrköpings Konstforum
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!