Att ställa ut tillsammans är något de jämnåriga konstnärerna velat göra länge. Vänskapen började när de båda gick på Västerås konstskola, 1998, för att sedan följas åt till Gerlesborgsskolan.
Jesper Nyrén gick sedan på Kungliga konsthögskolan i Stockholm medan Andreas Waldén utbildade sig på Bildkonstakademin i Helsingfors.
De fortsatte att hålla kontakt med varandra, pratade om konst och måleri och närde en tanke om en gemensam utställning.
Men då Jesper Nyrén, 37, bor på Björkö utanför Stockholm och Andreas Waldén, 37, bott först i Helsingfors och nu i Wien har det inte blivit tillfälle till det – förrän nu.
Det är också första gången någon av dem ställer ut i Norrköping. Inför utställningen har de gjort ett verk tillsammans. De arbetade utifrån skisser som de gav varandra och satte sedan ihop det till en diptyk.
Finns det något som förenar er i den konst ni gör, något ni känner igen hos varandra?
– Jättemycket. Det är mycket i arbetsprocessen och i hur man ser på bilder och tänker på bilder, komposition, säger Andreas Waldén.
Själv jobbar han i bläck på duk, doppar en penna i tusch och applicerar det med hjälp av en linjal, och bygger upp ett mönster med tunna linjer.
– Det handlar om ett slags rumslighet. Arkitektur, kanske. Men också rumslighet mer på ett spirituellt plan, en inre rumslighet.
Ett intresse för geometri finns hos oss båda, säger Jesper Nyrén och säger att de närmat sig varandra i formspråket.
– Något som vi har pratat mycket om också är själva arbetsprocessen och att måleriet och arbetet är väldigt viktigt för oss båda.
Hur då?
– Att det finns redovisat på något sätt, färgens materialitet, hur den är pålagd, själva görandet, säger Jesper Nyrén och förklarar genom sin stora abstrakta målning "Nr 2", uppbyggd av staplade block som vilar på varandra och bär upp varandra.
– För mig är en viktig bärande del av arbetet med en målning hur materialet beter sig, kontrasterna mellan ytorna, hur de är målade. Om färgen är torr, tjock, blank eller tunn. Det bygger kompositionen lika mycket som linjerna.
Jesper Nyrén har gjort flera offentliga utsmyckningar, bland annat "Warp and woof" vid ett studentboende i Borås. Nu arbetar han med tunnelbanestationen vid Gullmarsplan, ett arbete som ska vara klart 2024.