– Den här utställningen blir betydelsefull för oss, inte bara för att det är fantastiska och spännande bilder utan även för att det blir ett möte mellan den massproducerade tecknade bilden och den mer salongsbetonade konstformen grafik, säger Carina Milde, intendent på EWK-museet.
Den turnerande utställningen ”Vi har en viktig grej på gång” är producerad av Grafikens Hus, som intresserade sig för den politiska sprängkraften i serietecknarnas rutor.
– Konst ska diskuteras, väcka känslor och öppna för nya tankegångar. Och serier är ett av de mest politiska konstuttrycken vi har idag, säger Nina Beckmann, vd på Grafikens Hus i ett pressmeddelande.
Carina Milde berättar att samarbetet fick en dramatisk start när Grafikens Hus i Mariefred brann ner våren 2014.
– Plötsligt fanns ingenting kvar. Det var en jättestor satsning, med en tidslinje med unika fanzine-bilder. Allt gick upp i rök.
– Men det tog bara en vecka, sedan började dessa skickliga och drivna människor spotta fram en ny utställning.
I utställningen prövar serietecknarna att övergå från serierutor till grafiska blad.
– Vi vill öka medvetenheten om samhällskommenterande och massproducerade bilder, säger Carina Milde. Idag förknippar vi grafiska blad med gallerier, men tidigare i historien var grafik ett sätt att massproducera bilder. När grafiken som konstart blommade upp kring förra seklet, var många kvinnor verksamma som grafiker.
Också bland utställarna på EWK-museet är kvinnorna i majoritet. Här finns serietecknarstjärnor som Liv Strömquist, Joanna Hellgren, Hanna Gustavsson, Joanna Rubin Dranger och Sara Granér.
– Under många år var det politiskt att vara tjej och serietecknare. Nu har vi passerat det, säger Carina Milde som tillägger att bilderna i sig bär på samhällskommentarer och politiska budskap.
Bland annat visas tecknaren Johanna Rubin Drangers ”Bildskolan” som till och med används partipolitiskt av Feministiskt Perspektiv för att öka kunskapen kring stereotypa bilder.
En rad olika tekniker finns representerade – screentryck, digitaltryck och torrnålsgravyr. Att uttrycket förändras när serietecknarna övergår till grafik är den tidigare EWK-pristagaren Sara Granérs bilder ett exempel på. Hennes satir- och serieteckningar är extremt färgstarka och detaljrika, men hennes screentryck har färre färger och är mer avskalade – även om det kraftfulla uttrycket finns kvar.
Joanna Hellgren har valt att arbeta med torrnål i en ordlös serie. Den kretsar kring en jätteflicka som tycks undersöka möjligheterna att ta plats i världen och samtidigt plågas av känslan av att inte få tillräckligt med utrymme.
Utöver de politiskt kommenterande serierna presenterar utställningen även ett annat huvudspår inom den svenska seriekonsten – utvecklingsromanen. Exempelvis Julia Thorell, Mats Jonsson och Hanna Gustavsson arbetar med denna typ av serier som fångar en inre eller yttre livsförändring. Titeln på utställningen har också lånats från titeln på Sara Hanssons seriebok ”Vi håller på med en viktig grej”, som är en skildring av tiden då Spice Girls slog igenom.
På dagens vernissage medverkar seriekonstnären Nina Hemmingsson, som tecknar live till musik med Niklas Eriksson. Dessutom medverkar Sara Teleman och Nina Beckmann från Grafikens Hus som ger en introduktion till utställningen.