Ett surmulet par stÄr framför en korvkiosk i skymningsljuset. En stornÀst figur med Ànglavingar lÀmnar spÄr i snön. I Ulf Lundkvists bilder Àr det inte sÀllan nÄgonting som skaver, en rÄ replik eller ett ovÀntat ansiktsuttryck i en synbar idyll.
Ulf Lundkvist tar upp en svart anteckningsbok ur fickan och blÀddrar fram till en skiss av tvÄ sammanbitna personer pÄ cykel. Fröet till mÄnga av hans bilder gÄr att i hitta just dÀr, i den brevstora anteckningsboken dÀr han rafsar ned skisser och intryck frÄn vardagen runtomkring.
ââDet kan vara vĂ€ldigt enkla saker, jag sĂ„g nĂ„gra som var ute och cyklade hĂ€romdagen och de sĂ„g sĂ„ sura ut. Man Ă€r ute och cyklar och ska ha trevligt och sĂ„ Ă€r man skitsur, sĂ€ger han.
"Rita en korv"
Ulf Lundkvist Àr kanske mest kÀnd som mannen bakom "Assar". Serien om korven Assar, Razor, Bimbo och de andra figurerna i Nollberga började som ett gÀstspel i Dagens Nyheter och blev kvar i 22 Är. Att Assar fick skepnaden av en korv döljer inget subtilt budskap.
ââJag frĂ„gade Nisse Larsson som var serieredaktör: "Vad ska jag göra?" "Ăh, rita en korv", svarade han. Det var sĂ„ flippat sĂ„ jag gjorde det. Det Ă€r ingen idĂ© att sitta och vĂ€rka fram nĂ„gonting.
Ăven om skisserna i anteckningsboken fungerar som ett stöd för minnet Ă€r Ulf Lundkvists figurer fiktiva skapelser. Trots det har han fĂ„tt frĂ„gan om han har trĂ€ffat en viss person i Ărnsköldsvik eller Molkom, nĂ€r lĂ€sare tycker sig kĂ€nna igen mĂ€nniskor i sin nĂ€rhet.
ââJag har förstĂ„tt att mina figurer Ă€r arketyper. MĂ„nga undrar ocksĂ„ om inte de hĂ€r originalen jag avbildar Ă€r pĂ„ vĂ€g att försvinna. Man har den gamla bilden av ett original, men jag kan sĂ€ga att tillvĂ€xten Ă€r god.
"BÀst nÀr jag fnissar"
Trots det vemod som prÀglar de flesta av hans bilder Àr Ulf Lundkvist i första hand ute efter att roa.
ââDet bĂ€sta Ă€r nĂ€r jag sjĂ€lv fnissar, det blir ett slags kommunikation mellan mig och underlaget.
Utan att det Àr syftet fungerar flera av hans serier och mÄlningar som historieskrivning. Han tecknar minnesbilder frÄn uppvÀxtens 1960-tal och rör sig ofta i utkanten av de stora sammanhangen, bland bensinmackar och nedlagda Konsumbutiker.
ââDet Ă€r mycket av det jag har gjort och gör som inte lĂ€ngre finns. Det finns inga telefonkiosker lĂ€ngre. Det Ă€r ett frĂ€mmande objekt för en stor del av de generationer som lever nu.
Samma sak gÀller korvkiosken i Ulf Lundkvists tappning, ett stÀndigt Äterkommande motiv. Han pekar mot en tavla pÄ Seriegalleriets vÀgg.
ââDen dĂ€r korvkiosken, jag har alltid gjort dem pĂ„ det viset, med den arkitekturen. Av en slump fick jag se en bild av korvkiosken dĂ€r jag vĂ€xte upp och det var sĂ„ roligt för den sĂ„g ut precis sĂ„ dĂ€r. Det var den korvkiosken jag hade tecknat.
Den 17 juli öppnar en jubileumsutstÀllning med nya verk av Ulf Lundkvist pÄ Seriegalleriet i Stockholm.